#43 – Haasteet monipankkipalvelun softakehityksessä

Julkaisimme OP:lla hiljattain uuden monipankkipalvelun, jonka softakehittämisen tiimoilta Kristian Luoman vieraaksi OP Tech Podcastin jaksoon 43 saapuu OP:n Lead Developer Ville Mustonen.

Tässä jaksossa Kristian ja Ville keskustelevat muun muassa siitä,

  • miksi monipankkipalvelu rakennettiin,
  • millaisia haasteita monipankkipalvelun softakehittämisessä tuli vastaan ja
  • mitkä seikat saivat softaprojektin lopulta onnistumaan.

Katso tästä, mitä edellinen jakso käsitteli >>

Ymmärrys talouden kokonaistilanteesta auttaa asiakasta saavuttamaan omat unelmansa

Monipankkipalvelu on OP Mobiilissa toimiva palvelu, jonka avulla asiakkaamme pystyvät katsomaan talouteen liittyviä tietojaan myös muista pankeissa. Jos OP:n asiakkaalla on esimerkiksi Nordean tili, hän näkee myös Nordean tiliin liittyvät tiedot palvelussamme.

Aikaisemmin, kun asiakkaamme halusi nähdä kokonaiskuvan taloudestaan, hänen piti kirjautua erikseen kunkin pankin omaan verkkopalveluun nähdäkseen tilinsä. Kun tilejä on useissa pankeissa, oman taloustilanteen kartoittaminen oli aiemmin melkoinen savotta.

Haimme uuden monipankkipalvelun kehittämisellä toki myös loistavaa asiakaskokemusta, mutta meillä oli taustalla muitakin syitä. Kun asiakas näkee, missä taloudellisessa tilanteessa on nyt, pystymme tarjoamaan taloudellisia ratkaisuja, jotka helpottavat asiakasta saavuttamaan unelmansa. Seuraavassa vaiheessa tarkoituksenamme on ratkoa, miten rahan siirtäminen voisi onnistua eri pankeissa olevien tilien välillä yhden palvelun kautta.

Softaprojektissa haasteeksi osoittautuivat muiden pankkien kirjava data ja uusi maksupalvelulaki

Lead Developer Ville Mustonen veti monipankkipalvelun kehittämisen projektia OP:n Talouden kyvykkyydet -tiimissä. Projektiin saatiin koottua rautaiset ammattilaiset nopeasti, mikä helpotti alkuun pääsyä. Silti jokaisessa softaprojektissa on omat haasteensa ja huomioitavat seikkansa, kuten tässäkin monipankkipalveluiden kehittämisessä. Esimerkiksi samaan aikaan tulossa ollut uusi PSD2-maksupalvelulaki mietitytti kehitystiimiä.

“Kuten useampi devari ehkä oletti aluksi, uusi maksupalvelulaki ei sanellutkaan mitään tiettyä API-speksiä, miltä rajapintojen pitäisi näyttää”, Ville kertoo. Niinpä meille avautui mahdollisuus käyttää kumppani Nordic API Gatewayn valmista rajapintaa pankkitietojen hakemiseen. Se helpotti integraatioiden tekemistä merkittävästi.

“Jos vastaava rajapinta olisi rakennettu itse, se olisi ollut sen laajuinen hanke, ettei olisi saatu palvelua vieläkään lanseerattua”, Ville sanoo.

Lisäksi jo ennakkoon oli tiedossa, että eri pankkien tietosisällöissä voi olla variaatioita, mikä voi muodostua haasteeksi. Se huomattiinkin kehitystyön aikana: toisilla pankeilla tuli ulos paljonkin yksityiskohtaista dataa ja toisilla suppeammat tiedot. Maksupalvelulaki määritti vain, että rajapintojen pitää saada vastaavat tiedot kuin pankin omasta kanavasta.

“Softakehityksessä toki auttaisi, jos maksupalvelulaki säätelisi datan sisältöä ja vaikkapa päivämäärien pitäisi olla tietyissä formaateissa”, Ville toteaa.

Huolellisella suunnittelulla ja DevOps -työkaluilla komeasti maaliin

Monista liikkuvista osista huolimatta monipankkipalveluiden softaprojekti onnistui hienosti. Ville arvelee menestyksen johtuvan muun muassa siitä, että alussa käytettiin rutkasti aikaa melko detaljitason suunnitteluun. Se puolestaan helpotti ketterän mallin mukaista sprinttisuunnittelua, koska työtehtävät olivat jo selkeitä.

Samalla Villen tiimissä päästiin ottamaan käyttöön moderneja DevOps-työkaluja, joita olimme jo OP:n sisällä rakentaneet. DevOps:n avulla Villen tiimissä pystyttiin itse vaikuttamaan siihen, mitä tehdään, milloin tehdään ja milloin koodia viedään tuotantoon. Muutokset saatiin aikaiseksi helposti ja nopeasti. Samalla pystyttiin varmistamaan myös hyvä palvelun laatu.

“DevOpsista saatiin tosi hyvä kontrolli kehittämiseen”, Ville kiittelee.

Kuuntele Villen ja Kristianin keskustelu kokonaisuudessaan Spotifysta >>

Jakson sisältö

  • Mikä on monipankkipalvelu ja miksi päätimme rakentaa sellaisen?
  • Monipankkipalvelun softakehittämisen haasteet
  • Miten DevOps vaikutti Villen tiimin työskentelyyn?
  • Millaista rajapintojen rakentaminen olisi ollut ilman kumppanin ratkaisua?
  • Miten monipankkipalveluita tullaan kehittämään jatkossa?

Jakson kesto: 10:20 min

Jatketaan keskustelua sosiaalisessa mediassa! Verkostoidu Villen ja Kristianin kanssa

Twitterissä: @kluoma

LinkedInissä: Kristian Luoma

Villeen voit olla yhteydessä myös sähköpostitse osoitteeseen ville.mustonen (a) op.fi.