#57 – Tapahtumapohjainen arkkitehtuuri OP Tiliviesti -palvelussa

Tänään OP Tech Podcastissa puhutaan tapahtumapohjaisesta arkkitehtuurista, jota meillä käytettiin uudessa ikäihmisten pankkiasiointiin tarkoitetussa OP Tiliviesti -palvelussa. Toni Kopran podcastissa vierailevat Oulusta käsin OP:n Senior Product Owner Piia Jakola ja Lead Developer Mika Orajärvi.

Tänään Piia, Mika ja Toni keskustelevat muun muassa siitä,

  • millainen on OP:n tapahtumapohjaista arkkitehtuuria hyödyntävä OP Tiliviesti -palvelu
  • millaisia teknisiä haasteita OP Tiliviesti -palvelun kehittämisessä ratkottiin
  • mihin muihin käyttötarkoituksiin tapahtumapohjaista arkkitehtuuria voisi käyttää.

Katso tästä, mitä edellinen jakso käsitteli >>

Mitä on tapahtumapohjainen arkkitehtuuri?

Tapahtumapohjainen arkkitehtuuri OP:n ohjelmistokehityksessä tarkoittaa sitä, että kun asiakkaamme esimerkiksi maksaa pankkikortillaan, tuo maksutapahtuma laukaisee tapahtumaketjun ohjelmistossa. Perinteisessä arkkitehtuurissa käyttäjä sen sijaan laukaisisi tapahtumaketjun manuaalisesti painamalla vaikkapa jotakin painiketta ohjelmiston käyttöliittymässä, esimerkiksi “osta”-nappia.

Tällaisen tapahtumapohjaisen arkkitehtuurin valitsimme hiljattain käyttöömme OP Tiliviesti -palveluun, jossa asiakkaamme saavat halutessaan tekstiviestillä tiedon tilitapahtumistaan. Uusi palvelu helpottaa tulevaisuudessa erityisesti ikäihmisten pankkiasiointia – heidän kun on koronan aikana täytynyt välttää piipahtamista pankkikonttoriin. Osalle heistä OP Mobiili ja verkkopankki ovat tuntuneet vierailta vaihtoehdoilta ja siksi meidän oli syytä miettiä tilalle jokin muu ratkaisu.

“Meillä oli jo pidempään ollut haaveena päästä kehittämään heille tällainen OP Tiliviesti -palvelu. Kun korona iski päälle, halusimme saada palvelun nopeasti käyttöön”, Piia kertoo. Niinpä jo kesäkuun 2020 alussa käynnistyi ensimmäinen pilotti, johon osallistui lukuisia innokkaita asiakkaita.

Palvelun idea on yksinkertainen: Kun tilille tai maksukortille ilmaantuu uusi tapahtuma, siitä lähtee asiakkaalle tekstiviesti, jossa on tietoa kyseisestä tapahtumasta ja tilin saldo viimeisimmän tilitapahtuman jälkeen. Vaatimuksena luonnollisesti oli, että palvelun täytyy toimia lähes reaaliaikaisesti ja absoluuttisen virheettömästi.

“Asiakkaamme kokivat, että tekstiviestit auttoivat ymmärtämään tilitapahtumia vaikkapa sairaalasta käsin. Moni pilottiin osallistuneista asiakkaista on tähän saakka ollut paperisen tiliotteen tai pankkikäyntien varassa”, Piia kertoo.

Tutustu tarkemmin Piian ja Mikan rakentamaan OP Tiliviesti -palveluun >>

Jatkuva tilitapahtumien virta haastoi palvelun kehittäjiä

Kuten ohjelmistokehityksessä tavallisesti käy, myös OP Tiliviesti -palvelun rakentamisessa oli muutamia kinkkisiä mutkia ratkaistavana. Kun järjestelmään virtaa jatkuvasti uusia tapahtumia, kuinka toimitaan, jos maksutapahtumien käsittely ei onnistukaan virheen vuoksi? Tapahtumia ei voi hylätä, eikä niitä voi jäädä odottelemaan pidemmäksi aikaa. Siksi palveluun täytyi rakentaa mekanismeja, joilla käsitellään pienellä viiveellä ne tapahtumat, joiden käsittely ei heti onnistu.

“Järjestelmät pitää suunnitella niin, että kaikki mahdolliset virhetilanteet on huomioitu ja niille on käsittelystrategia. Jokainen komponentti tässä järjestelmässä on tarkkaan harkittu”, Mika painottaa.

Nyt kun olemme saaneet luotettavasti taklattua nuo tekniset haasteet ja päässeet pilotoimaan OP Tiliviesti -palvelua jo pian vuoden verran, olemme löytäneet tapahtumapohjaiselle arkkitehtuurille myös muita käyttötapauksia OP:n sisältä. Esimerkiksi OP-mobiilissa asiakkaat saavat halutessaan ilmoitukset myös epäonnistuneista korttimaksuista.

“Se on kovasti toivottu ominaisuus, joka käyttää samaa teknologiaa”, Mika kertoo.

Kuuntele Piian, Mikan ja Tonin keskustelu kokonaisuudessaan Spotifysta >>

Jakson sisältö

  • Mitä tapahtumapohjainen arkkitehtuuri tarkoittaa?
  • Millainen on OP:n Tiliviesti -palvelu?
  • Miten se on rakennettu?
  • Jatkuva tilitapahtumien virta toi teknisiä haasteita palvelun kehittämiseen
  • Mihin muihin käyttötarkoituksiin tapahtumapohjaista arkkitehtuuria voisi käyttää?

Jakson kesto: 20:22 min

Jatketaan keskustelua sosiaalisessa mediassa! Verkostoidu Piian, Mikan ja Tonin kanssa

Piiaan voit olla yhteydessä myös sähköpostitse piia.jakola( a ) op.fi ja Mikaan mika.orajarvi ( a ) op.fi.