#52 – Arvovirtajohtaminen – mitä devaajan tulisi siitä oivaltaa?
OP Tech Podcastin jaksossa 52 Toni Kopra saa vieraakseen OP:n Senior Lean Specialist Heidi Hurmerinnan, jonka kanssa jutellaan tänään arvovirroista ja niiden johtamisesta finanssialan esimerkein.
Tänään Heidi ja Toni keskustelevat muun muassa siitä,
- mitä arvovirtajohtaminen tarkoittaa,
- mitä uutta arvovirtajohtaminen tuo aiempien ismien ja mallien joukkoon ja
- miten arvovirtoja johdetaan konkreettisesti.
Katso tästä, mitä edellinen jakso käsitteli >>
Arvovirta kuvaa asiakkaan tarpeiden täyttämisen matkaa
Arvovirrat ovat sarja erilaisia vaiheita, joiden aikana laaditaan asiakkaan tarpeeseen soveltuvaa ratkaisua. Toisinaan arvovirrassa voi olla lukuisia prosesseja, tuotteita ja palveluita. Ajatellaanpa vaikkapa tilannetta, jossa OP saa uuden asiakkaan. Tyypillisesti uuteen asiakkuuteen liittyy pankkitilin avaus, verkkopankkitunnusten tilaaminen, maksukyvyn ja vakuuksien arviointi sekä pankkikortin hakeminen ja myöntäminen. Uuden asiakkaan polulla virtaa rimpsu erilaisia tapahtumia.
Arvovirran tarkoituksena on yhdistää kaikki nämä vaiheet toisiinsa ja kuvata sitä matkaa, jonka asiakkaan käynnistämä tarve kulkee eri prosessien läpi maaliin saakka.
Miten arvovirtoja sitten johdetaan? Ensin täytyy tunnistaa arvovirta ja kuvata prosessi, jonka läpi asiakkaan tarpeen täyttäminen kulkee. Sen jälkeen täytyy käsittää, miten asiakkaan toimeksiannot etenevät arvovirtaa pitkin ja tunnistaa, millaisia etenemistä estäviä pullonkauloja tulee vastaan. Kun näistä on muodostettu käsitys, kolmas vaihe on arvovirran kehittäminen.
Virtaustehokkuus pieksee yksittäisten virtuoosien suoritukset
Heidi käyttää arvovirtajohtamisesta klassikkovertausta: asiakkaan toiveiden täyttäminen on kuin jalkapallokenttä, jossa joukkue pyrkii saamaan pallon vastustajan maaliin. Silloin pallo ei saa pudota missään vaiheessa, vaan sen tulee siirtyä luontevasti vaiheesta toiseen. Kuitenkin vaikka joukkueeseen valittaisiin ansioituneimmat huippupelaajat, peli kentällä voi olla siiloutunutta ja jokaisella yhtä aikaa oma hieman eri värisensä pallo.
“Vaikka jokainen tekisi itsekseen täydellistä peliä, peli voidaan silti hävitä”, Heidi havainnollistaa.
Kun mukaan tuodaan virtaustehokkuuden ajatus, katse ei enää kohdistukaan pelaajien tehokkuuteen, vaan siihen, kuinka tehokkaasti pallo saadaan toimitettua yhteispelillä maaliin. Meillä OP:lla onkin parhaillaan tähtäimessä, että jokainen meistä ymmärtäisi oman roolimme asiakkaan arvovirrassa.
“Esimerkiksi järjestelmäkehityksessä kehittäjätkin pystyisivät näkemään, mistä he ottavat pallon ja mihin se tarvitsee syöttää ja tunnistaisivat esimerkiksi kohdat, joihin tarvitsee rakentaa hälytyksiä arvovirran pysähtymisestä”, Heidi kertoo.
Kuuntele Heidin ja Tonin keskustelu kokonaisuudessaan Spotifysta >>
Heidin lukuvinkki! This Is Lean -kirja >>
Jakson sisältö
- Mitä arvovirtajohtaminen tarkoittaa?
- Miten arvovirtojen johtaminen hyödyttää pankin asiakasta?
- Mitä uutta arvovirta-ajattelu tuo aiempien ismien ja mallien joukkoon?
- Miten arvovirtoja johdetaan konkreettisesti?
- Virtaustehokkuuden ajatusmalli tech-kehittämiseen
- Miltä OP näyttää sinä päivänä, kun nykyiset arvovirtajohtamisen tavoitteet on täytetty?
Jakson kesto: 17:53 min
Jatketaan keskustelua sosiaalisessa mediassa! Verkostoidu Heidin ja Tonin kanssa
Twitterissä: @tonikopra
LinkedInissä: Heidi Hurmerinta ja Toni Kopra
Heidiin voit olla yhteydessä myös sähköpostitse heidi.hurmerinta (a) op.fi