#48 – 400 Laadullista vaatimusta – Kuinka devaaja selviytyy?
OP Tech Podcastin jaksossa 48 Toni Kopran vieraaksi saapuu OP:n laadunvarmistuksen Senior Specialist Antero Aalto, joka kehittää parhaillaan OP:lla laadullisten vaatimusten NFR-mallia softakehittäjille ja opastaa OP:n kehitystiimejä sen käyttöön ottamisessa ja soveltamisessa osana OP:n kehittämisen tukea.
Tässä jaksossa Toni ja Antero keskustelevat muun muassa siitä,
- miksi laadulliset vaatimukset ovat tärkeitä,
- mitä seuraisi, jos laadullisia vaatimuksia ei olisi ja
- millainen laadullisten vaatimusten systeemi OP:lla on käytössä.
Katso tästä, mitä edellinen jakso käsitteli >>
Ilman softakehityksen laadullisia vaatimuksia asiakas olisi pian entinen asiakas
Monille ICT-ammattilaisille tuttu lyhenne NFR muodostuu sanoista “non functional requirement” ja tarkoittaa vapaasti käännettynä “ei-toiminnallisia vaatimuksia”. Kun toiminnalliset vaatimukset kertovat, mitä ohjelmiston pitäisi tehdä, NFR:t puolestaan määrittävät, millainen softan pitäisi olla. Meillä OP:lla puhutaankin usein ohjelmistokehittämisen laadullisista vaatimuksista.
Vaikka laadullinen vaatimus voi kuulostaa kryptiseltä termiltä, siinä on lopulta kyse ihan arkipäiväisten asiakastilanteiden huomioimisesta ohjelmistokehityksessä. Jos vaikkapa ohjelmistojen suorituskykyä koskeva vaatimus olisi unohdettu, asiakas oitis älähtäisi käyttämiensä palveluiden hitaudesta.
Pankkimaailmaan kuuluu myös erityistä sääntelyä, joka asettaa myös omat laadulliset vaatimuksensa softakehittäjän työhön. Esimerkkinä näistä OP:lla ovat vaikkapa tietosuojaan liittyvät vaatimukset.
“Ikävää ja OP:lle haitallista olisi, jos asiakas saisi pankista paperiinsa vaikkapa naapurin tiedot”, Antero havainnollistaa laadullisten vaatimusten merkitystä. Juuri tällaisten tilanteiden estämiseksi laadullisia vaatimuksia käytetään.
Devaaja saa nukkua yönsä rauhassa – 400:n vaatimuksen listasta huolimatta
OP:n softakehittämisen laadullisten vaatimusten listalla on tällä hetkellä noin 400 eri tasoista huomioitavaa seikkaa. Sellainen määrä lyö äkkiseltään kuulijalta luun kurkkuun, mutta Antero vakuuttaa, ettei sen vuoksi koidu ylimääräisiä iltahommia devaajille.
”Tuo vaatimusten määrä hajaantuu eri liiketoiminta-alueille, tuotteille, heimoille ja tiimeille. Se myös jakaantuu koko kehittämisen elinkaareen ideoinnista siihen saakka, kun jokin palvelu ajetaan lopulta alas”, hän täsmentää.
Jotta vaatimuslistan läpikäynti olisi mahdollisimman helppoa, sen kylkeen on nyt rakennettu myös valinta-automaatti. Automaatin kysymyksiin vastaamalla ohjelmistokehittäjä saa näppärän patteriston valideja vaatimuksia työstettäväkseen. Tämän ja muun kehitystyön myötä jo noin 35 % OP:n kehitystiimeistä on ottanut NFR-mallin käyttöönsä.
“Meidän malli ei ole vielä kokonaan valmis, mutta kehityskelpoinen. Parhaillaan sitä jalostetaan sellaiseksi, että se sopisi kaikkien kehitystiimien käyttöön”, Antero kertoo.
Kuuntele Anteron ja Tonin keskustelu kokonaisuudessaan Spotifysta >>
Jakson sisältö
- Mitä tarkoittaa NFR?
- Miksi laadulliset vaatimukset ovat tärkeitä?
- Miksi NFR:iä pitää tehdä – eikö riitä, että tekee “vain vaatimuksia”?
- Miten laadulliset vaatimukset toimivat OP:lla?
Jakson kesto: 14:16 min
Jatketaan keskustelua sosiaalisessa mediassa! Verkostoidu Tonin kanssa
Twitterissä: @tonikopra
LinkedInissä: Toni Kopra
Anteroon voit olla yhteydessä myös sähköpostitse osoitteeseen antero.aalto(a)op.fi.