#19 – Puheentunnistus ja OP Puhe
OP Tech Podcastin 19. jaksossa käsitellään puheentunnistusta. Kristian Luoman kanssa aiheesta keskustelee OP:n Product Owner Hugo Gävert. Hugo työskentelee OP Ryhmän Finanssiäly-osaamiskeskuksessa, jossa data scientistit työstävät erilaisia tekoälyyn liittyviä hankkeita ja vastaavat OP:n tekoälyvisiosta sekä sen toteutuksesta.
Tässä jaksossa Kristian ja Hugo keskustelevat muun muassa siitä,
- mitä puheentunnistus tarkoittaa ja millaista teknologiaa se vaatii,
- mitä OP Puhe -projekti on kehittäjilleen opettanut ja
- voiko suomenkielinen tekoäly todella ymmärtää puhetta vapaasti.
Katso tästä, mitä edellinen jakso käsitteli >>
Mitä puheentunnistus tarkoittaa ja mikä merkitys sillä on OP Ryhmän tekoälykehityksessä?
”Puheentunnistus tarkoittaa sitä, että pystymme puhumaan tietokoneelle tai robotille, joka kuuntelee ja reagoi puheeseemme niin, että laite näyttää ymmärtävän, mitä me halusimme sen tekevän”, Hugo aloittaa.
”Isot pelurit maailmalta ovat opettaneet meidät siihen, että laitteet alkavat olla fiksuja. Ne osaavat ennakoida sitä, mitä me ihmiset haluamme ja mitä tahdomme tehdä. Meidän on OP:lla seurattava tätä kehitystä perässä. Pankkipalvelut ovat suoraviivaisia; siirretään rahaa pankkitililtä toiselle. Meidän on tuotava jotain lisäarvoa näiden toimintojen päälle.”
Hyväksi OP:n case-esimerkiksi Hugo esittelee OP Puhe -projektin, jonka kehittäminen aloitettiin jo kuutisen vuotta sitten.
”OP Puhe -palvelun alkuperäisenä tarkoituksena on ollut tehdä pankkisaleihin suomen kieltä ymmärtävä robotti, joka osaa vastata asiakkaille ja toteuttaa erilaisia pankkitehtäviä”, Hugo kertoo.
”Vuosien kuluessa palvelua on jalostettu ja OP Puhe -palvelusta luotiin mobiilisovellukseen paketoitu versio, jolla voi kysellä muun muassa omia tilitapahtumia”, Kristian jatkaa.
Mitä OP Puhe -projekti on opettanut puheentunnistuspalveluista?
”Olemme projektin aikana oppineet kaikennäköistä teknistä, kuten puheenkäsittelyä suomeksi ja miten sitä kannattaa tehdä. Omasta mielestäni suurin oppi on kuitenkin oivallus siitä, mitkä kaikki asiat todella sopivat puhekäyttöliittymään”, Hugo kertoo ja jatkaa:
”Kotona voin pyytää Amazonin Alexaa laittamaan valot päälle tai käynnistämään imurin, mutta haluaisinko avokonttorissa tai ruuhkabussissa kysyä puhuvalta palvelulta, kuinka paljon tililläni on rahaa tai mitä laskuja olen pian saamassa. Itse en ainakaan haluaisi.”
Puheentunnistuspalvelua kehitettäessä onkin tärkeää tiedostaa, minkälaisiin tilanteisiin puhepalveluiden käyttäminen parhaiten sopii.
”Meidän täytyy miettiä, mitä palvelut ovat ja missä tilanteissa näitä kyseisiä palveluita käytetään. Suurin oppi on siis tullut kokeilemalla palvelua, miettimällä mitä vastataan ja miten asioita kysytään”, Henri summaa.
Kuuntele Hugon ja Kristianin keskustelu kokonaisuudessaan Spotifyssa >>
Jakson sisältö
- Mitä puheentunnistus tarkoittaa ja mikä merkitys sen kehittämisellä on?
- OP:n case-esimerkki: OP Puhe
- Puheentunnistuksen teknologia
- Kuinka puheentunnistus on kehittynyt maailmalla viime vuosina?
- Voiko suomenkielinen tekoäly ymmärtää puhetta vapaasti?
Jakson kesto: 13:22 min
Jatketaan keskustelua sosiaalisessa mediassa! Verkostoidu Kristianin ja Hugon kanssa
- Twitterissä: @hgavert & @kluoma
- LinkedInissä: Hugo Gävert & Kristian Luoma