OP – digijuoksu kohti tulevaa

Finanssialalla käy kova kuhina. Fintech -toimialaan liittyviä tuotteita ja palveluita nousee esiin eri puolilta maailmaa sitä tahtia, että ollakseen etujoukoissa on laitettava kunnolla juoksuksi. Kun kasvavien startup -yritysten lisäksi kuvaan astuvat isot teknologiajätit kuten Google, Amazon ja Facebook, ei omassa poterossa auta pysytellä jos mielii menestyä. OPlla tämä ollaan ymmärretty ja edetään kohti tulevaa hyvässä juoksuvauhdissa. 

Vaikka OP ei vielä kutsu itseään aidoksi digitaaliseksi peluriksi, on suunta ja visio selkeä. Eturintamaan mennään vahvasti uudistumalla ja visionäärisellä otteella. Ylivertaisia asiakaskokemuksia luodaan osallistamalla asiakkaita ja laittamalla käyttäjät palvelu- ja tuotekehityksen keskiöön. Digitaalisia avauksia kuten PIVO tai OP Vire on jatkuvasti kehitteillä. Prosesseja ja työskentelymalleja notkeutetaan jalkauttamalla palvelumuotoilun periaatteita sekä ketterää kehittämistä koko organisaatioon. Juoksussa ollaan ja uudistumisen tahti on kova. 

Kurkistus OPlaiseen ajatuksenjuoksuun 

Uudistumisen ytimessä ovat tietenkin itse OPlaiset. Yksi esimerkki OPn notkeutumisesta on mobiilikanavien kehityksestä vastaava kanavakehitysosasto. Noin 70 hengen porukka työskentelee sekä Helsingissä että Oulussa kehittäen PIVO:n kaltaisia palveluita nojaten vahvasti asiakkaiden osallistamiseen ja tarpeiden kuuntelemiseen. Asiakaskeskeisesti modernisoidaan myös perinteisempiä palveluita kuten op.fi –sivustoa. Osastonjohtaja Jukka Parkkinen kertoo, että heidän tiimissään vallitsee hieno omalaatuinen kulttuuri, jossa ihmiset arvostavat toisiaan ja ovat ylpeitä osaamisestaan. Hierarkia on karsittu pois eikä kukaan kyttää itseohjautuvien tiimien tekemisiä. Matalan hierarkian tuoma ketteryys yhdistettynä vakavaraisen OPn valmiuksiin panostaa uuteen kehitykseen tekee osastosta äärimmäisen houkuttelevan työnantajan juuri teknisen taustan omaaville kehittäjille. 

Kanavakehitysosaston kaltaisia korkean osaamistason tiimejä on OP pullollaan. Sanomattakin lienee selvää, että yli 12 000 asiantuntijan talosta löytyy valtavasti laaja-alaista ammattitaitoa. OPn asiantuntijoiden ajatuksiin pääsee tutustumaan osoitteessa Taloudessa.fi. Sivuston blogit tarjoilevat huiman määrän OPlaisten pohdintoja vaikkapa talouselämän ilmiöistä, päivittäisestä rahankäytöstä tai asiakaspalvelun arjesta. Monista teemoista mainittakoon esimerkiksi digitaalisten ja fyysisten palvelukanavien parissa työskentelevän Sari Heinosen digimaailmaan liittyvät postaukset. Tutustumisen arvoisia ovat myös innovaatiotoimintaa OPlle kehittävän Kristan Luoman jutut. Kirjoitusten lisäksi, OPlaisten päivittäiseen elämään voi tutustua esimerkiksi Twitterissä seuraamalla tunnistetta #pankkielämää. 

Uudistajaksi OPlle? 

OPn digijuoksun menestys riippuu tekijöistään. Juoksuvauhdissa pysyäkseen, OPn joukkoon tarvitaan jatkuvasti lisää eri alojen ammattilaisia, jotka vievät talon 2020-luvulle. Uusia finanssialan suunnannäyttäjiä etsitään esimerkiksi erilaisiin kehittämisen ja teknologioiden tehtäviin. Nyt etsinnässä olevat ihmiset tulevat olemaan heitä, jotka haluavat viedä OPn toimintaa eteenpäin ja mullistaa koko finanssialaa. Hae rohkeasti OPlle mikäli mielit finanssialan kehityksen ytimeen! 

Teksti: Outi Keskinen, Emine. Kuvat:OP 

Tämä juttu liittyy Eminen ja OPn rekrytointimarkkinoinnin yhteistyöhön. Juttu on kirjoitettu rakkaudesta lajiin, eli kiinnostaviin yritystarinoihin, työpaikkoihin ja työyhteisöihin. Suuhumme ei pistetä sanoja vaan poimimme itse mielestämme tärkeää ja todennäköisesti lukijalle arvokasta tietoa kohdeyrityksestä tai työstä kohdeyrityksessä.  

Juttu on julkaistu myös Eminen Behind the Job Scenes- blogissa 28.12.2015.