OPn Kiitorata on syväsukellus teknologian maailmaan! 

Tammikuussa lähdin mukaan OPn Kiitorata -ohjelmaan vailla sen suurempia ennakko-odotuksia, mutta innostuneena mahdollisuudesta päästä osaksi uudistuvan ja rohkean OPn tarinaa. Kiitorata on ollut mitä kuvaavin sana omalle matkalleni. Kuten lentokone kerää vauhtia kiitoradalla ennen lentoon nousua niin minäkin trainee-taipaleeni alussa tankkasin tietoa ja kartoitin ymmärrystä, jonka myötä lopulta pääsin laittamaan oman osaamiseni peliin. 

Matkan aikana olen päässyt mukaan monenlaiseen tekemiseen. Olen ollut mukana rakentamassa palveluita, joilla osaltaan vastataan koko pankkialaa disruptoivaan muutokseen. Lisäksi olen tehnyt oman yksikköni tasolla erilaisia tehostamistoimia, joilla pyritään läpinäkyvyyteen, sujuvuuteen ja kykyyn keskittyä ydintyötehtäviin. Työtehtävät ovat vaihdelleet paljon, joka on tuonut laaja-alaista näkökulmaa ryhmän tekemiseen. 

”Kuten lentokone kerää vauhtia kiitoradalla ennen lentoon nousua niin minäkin trainee-taipaleeni alussa tankkasin tietoa ja kartoitin ymmärrystä, jonka myötä lopulta pääsin laittamaan oman osaamiseni peliin.”

Miksi kannattaa hakea mukaan?

On ollut todella kiehtovaa päästä osaksi alaa, joka on niin valtavan muutoksen ytimessä. Ulkopuolelta tulevat uhat ja mahdollisuudet luovat ainutlaatuisen tilanteen, jossa uuden luomisen ja vaatimuksiin vastaamisen tasapainon löytäminen on keskeistä. Tekemisen meininki on hyvä ja töitä tehdään ahkerasti. Siitä huolimatta, ei ole epätavallista, että avokonttorissa raikuu nauru ja ihmisillä on hymy herkässä. Kahvikoneen eteen muodostuvassa jonossa jutellaan milloin mistäkin ja pohditaan vaalea- ja tummapaahtoisen kahvin eroja ennen kuin palataan takaisin koneen ääreen urakoimaan. 

”Varsinainen syväsukellus teknologian maailmaan on haastanut, mutta lopulta palkinnut.”

Olen oppinut matkallani valtavasti. Varsinainen syväsukellus teknologian maailmaan on haastanut, mutta lopulta palkinnut. Uudet työkalut, järjestelmät, loputon termiviidakko ja muut ison talon ominaisuudet ovat tarjonneet uutta opittavaa ja sisäistettävää, eikä oppiminen lopu varmasti koskaan. Olen astunut kuluttajan roolista yhä enemmän seinän toiselle puolelle ja ymmärrän nyt, että käyttäjälle pieneltä tuntuvien muutoksien taakse menee valtavasti toteutustyötä. Se on ollut arvokasta oppia ja sen myötä olen myös kuluttajana armollisempi ja kärsivällisempi. Toisaalta, olen myös pitänyt kiinni vanhasta tutusta kuluttajanäkökulmasta kaikessa tekemisessäni, sillä parhaatkaan teknologiset toteutukset eivät ole arvokkaita, jos ne eivät palvele asiakasta. Myös OPlla tämä ajattelutapa korostuu kaikessa tekemisessä.

Itsenäinen työskentelyote on keskiössä OPlla. Itse työn substanssin ohella olenkin oppinut paljon ison organisaation toiminta- ja työskentelytavoista, sen erityispiirteistä ja kaiken sen ohella olen oppinut paljon itsestäni. Siirtyminen pienestä asiantuntijaorganisaatiosta valtavaan OP Ryhmään on tarjonnut erilaisia kierrepalloja suunnasta, jos toisestakin, mutta jokainen tilanne on opettanut tavalla tai toisella ja nykyään nopeasti muuttuviin tilanteisiin suhtautuminen ja niihin reagoiminen on jo arkea. Moni saattaa ajatella, että isossa yrityksessä työntekijästä tulee auttamatta vain osa isoa koneistoa, mutta olen oppinut, että tässäkin oma asenne ja suhtautumistapa kantavat pitkälle ja työn mielekkyyteen voi jokainen itse vaikuttaa.

Kiitorata-ohjelma on ollut hieno mahdollisuus ja sen päättyminen ei merkitse itselleni lennon päättymistä vaan matka jatkuu, arvatenkin tarjoten toisinaan pientä turbulenssia ja sen vastapainoksi tyyntä ja aurinkoista lentosäätä. Suosittelen Kiitorata-ohjelmaa kenelle tahansa, joka on valmis haastamaan itseään ja oppimaan jatkuvalla syötöllä yhdessä Suomen mielenkiintoisimmista ja edistyksellisimmistä yrityksistä.

Eerika

Trainee, Digitaalinen Pankkitoiminta