Trainer Jonne Turunen valmentaa työkseen asiakaspalvelun osaamista – Millaista työtä valmentaminen on?
Trainerina työskentelevä Jonne vastaa työssään osaamisen kehittämisestä henkilöasiakaspuolella. Asiakasneuvojasta valmennustehtäviin edenneen Jonnen urapolkua määrittää ihmisen kanssa toimiminen. ”Kun omat tavoitteet sanoo ääneen, on sparrailutukea aina tarjolla.”
Joensuulainen Jonne on ollut OP:lla töissä pian kymmenen vuotta. “Pankkimaailma kiinnosti minua ja ensimmäinen työni OP:lla oli myyntineuvottelija. Kun sitten aloin opiskelemaan tradenomiksi, tein töitä opintojen ohella ja valmistumisen jälkeen jatkoin vastaavissa tehtävissä täyspäiväisesti.” Finanssiala vei Jonnen nopeasti mukanaan. ”Matkan varrella kartutin osaamistani myös esimerkiksi sijoituspalvelualan tutkinnolla.”, hän kertaa.
Jonne viihtyy ihmisläheisessä työssä, ja muiden kouluttaminen alkoikin tuntua luontevalta suunnalta uralle. ”Ihmisten kanssa toimiminen ja heidän auttamisensa on minun juttuni. Haaveilin valmennustehtävistä jo hieman pidempään, kunnes tavoite realisoitui ja pääsin aloittamaan ensimmäisessä valmentajan pestissäni.”, Jonne kertoo. “Sieltä etenin liiketoiminnan valmentajaksi ja sitten nykyiseen rooliini traineriksi.”
Valmentajan ja trainerin roolissa tuetaan asiakasneuvojia niin, että heidän työnsä olisi mahdollisimman sujuvaa. Tehtäviin kuuluu esimerkiksi asiakasneuvojien perehdytysohjelmien suunnittelu. ”Valmentajat ja trainerit pyrkivät varmistamaan, että asiakkaat saavat aina korkeatasoista palvelua.” Jonne kiteyttää. "Valmentajana keskityin oman tiimin kouluttamiseen, trainerina puolestaan kehitän valmennustyötä laajemmasta perspektiivistä. Nykyinen tiimini koostuu pankki- ja operaatioalueen kouluttajista, ja vastuullani on tukea tiimien osaamisen kehittymistä koulutuksilla sekä erilaisten työkalujen ja toimintamallien avulla.”
Vauhdikkaissa työpäivissä osaaminen mitataan
Trainerin työssä monenlainen prosessikehitys ja uudistusten toteuttaminen ovat keskeisessä osassa. ”Tehtäväni liittyvät usein sellaisiin asiakkaiden haasteisiin, joihin ei vielä ole valmiita toimintamalleja. Esimerkiksi korona-ajan alussa selvitimme, kuinka Amerikassa asuvien asiakkaiden saamat presidentin avustusshekit voitaisiin lunastaa.” Jonne kertoo. Vaikka Jonne ei enää ole päivittäin asiakkaiden kanssa suoraan tekemisissä, saattaa hän edelleen silloin tällöin ottaa vastaan asiakaskohtaamisia. ”Niin pysyn parhaiten kartalla asiakkaiden tarpeista sekä saan pidettyä tuntumaa yllä.”, hän toteaa.
Jonne viihtyy työympäristössä, jossa päivien sisältö vaihtelee. ”Koen olevani vahvimmillani tiukoissa tilanteissa. Minut sytyttävät vauhdikkaat päivät, joissa pääsen antamaan 110 % osaamisestani ja mittaamaan omia taitojani.” Erityisen merkityksellisiksi Jonne kokee ne tilanteet, kun hän saa tarjottua valmennettavilleen uusia toiminta- ja ajatustapoja, sekä kannustettua heitä kehittämään omaa osaamistaan eteenpäin. ”Pidän itse vuorovaikutustaitoja tosi tärkeänä osana tätä työtä, ja toivon voivani tarjota työkaluja muun muassa niiden hiomiseen.”, Jonne kertoo. Onnistumisen tunteita hän saa varsinkin silloin, kun saa omalla työllään poistettua esteitä muiden arjesta. ”Ne hetket, kun pystyn tarjoamaan valmennettavilleni uusia oivalluksia, ovat tärkeitä itsellenikin.”
Trainerin työ on jatkuvaa oppimista
Vaikka Jonnella on vahva tausta ihmisten kanssa työskentelystä, trainerin työssä uutta opittavaa riittää aina. ”Trainerina aloittaessani luulin jo aika hyvin tietäväni, mitä valmentaminen ja kouluttaminen on. Ajan myötä olen kuitenkin ymmärtänyt, että tässä työssä ei ole koskaan valmis, vaan osaaminen kasvaa tavalla tai toisella koko ajan.”, hän kertoo. Jonne uskookin, että parhaiten työssä pääsee kehittymään ja etenemään, kun hoitaa kulloisenkin tehtävänsä huolella ja pitää silmät ja korvat auki erilaisille mahdollisuuksille. ”Olen tosi kiitollinen ryhmälleni ja esihenkilöilleni siitä, kuinka he ovat tukeneet minua urakehityksessäni. Kun omat tavoitteet sanoo ääneen, sparrailutukea on aina tarjolla.” hän kertoo.
Jonnelle on tärkeää, että työnantajan arvot kohtaavat hänen omien arvojensa kanssa. ”OP:lla ihmisläheisyys ja oikeudenmukaisuus ilmenevät esimerkiksi avoimen työkulttuurin, positiivisen ryhmähengen ja yhdessä tekemisen muodossa, ja tuntuu, että vaikeissa tilanteissa ne ovat läsnä erityisen vahvasti.”, hän toteaa. ”Meitä OP:laisia yhdistää se, että roolista riippumatta pyrimme aidosti tuottamaan parasta mahdollista asiakaskokemusta. Se on mielestäni aika iso juttu.”, Jonne summaa.