#27 – Miten OP Metsä hyödyntää avointa dataa?

OP Tech Podcastin 27. jaksossa Kristian Luoman kanssa keskustelee OP:n asiantuntija Antti Suikkari. Antti työskentelee OP Ryhmässä OP Metsä -palvelun, sen taustalla pyörivän metsätietoalustan sekä alustan päälle rakennettujen liiketoimintojen Product Ownerina. Jakson aiheena onkin melko uusi OP Metsä -palvelu, joka on loistava case-esimerkki siitä, miten datasta löydetään ratkaisuja asiakastarpeisiin.

Tässä jaksossa Antti ja Kristian keskustelevat muun muassa siitä,

  • mikä on OP Metsä ja miten palvelun kehitysprosessi eteni,
  • miten palvelussa on hyödynnetty avoimia tietolähteitä ja
  • kuinka tiedon yksinkertaistamisen haasteet ratkaistiin kehittämisprosessin aikana.

Katso tästä, mitä edellinen jakso käsitteli >> 

Mikä on OP Metsä?

”OP Metsä (lisää linkki: https://www.op-metsa.fi/) on metsäomistajille tarkoitettu ilmainen ja kaikkien pankkien asiakkaille avoin palvelu, joka yhdistää eri viranomaislähteistä löytyvää metsätietoa ja jalostaa sitä helpommin ymmärrettävään muotoon sekä euroiksi”, Antti kertoo.

”Käytännössä OP Metsän tavoitteena on hoksauttaa metsänomistajia siitä, että metsä on arvokasta omaisuutta, jolla on muutakin kuin luonto- ja tunnearvoa. Siitä kannattaa pitää huolta tekemällä oikeita toimenpiteitä oikeaan aikaan ja esimerkiksi vakuuttamalla metsää.”

”Lisäks OP Metsän taustalla pyörii OP Ryhmän metsätieto-platform, jonka kautta metsädataa on hiljalleen hyödynnetty myös OP Ryhmän muissa toiminnoissa”, Antti kertoo ja jatkaa:

”Tarjolla on valtava määrä metsädataa. Kehityksen taustalla onkin tehtävänanto lähteä tutkimaan, miten metsästä saatavaa dataa voisi yhdistellä sekä järkevästi hyödyntää ja sitä kautta myös tunnistaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia meillä OP Ryhmässä.”

Miten OP Metsä -palvelun kehitysprosessi eteni?

”Tulin itse kehitysprosessiin mukaan talon ulkopuolelta, jolloin OP Labissa (lisää linkki: https://op-lab.fi/) pohdittiin, miten useassa lähteessä tarjolla olevaa metsädataa voitaisiin hyödyntää. Sain työparikseni ja mentorikseni OP:lla metsäpalvelupäällikkönä työskentelevän Petri Kortejärven, jonka kanssa sparrailimme sekä muodostimme kahden hengen tehokkaan ja ketterän tiimin – tietysti tarjolla olevia OP Labin resursseja hyödyntäen”, Antti kertoo.

”Palvelun ensimmäisen version kehittämisessä kesti noin 4-5 kuukautta ja matkan varrella iteroimme palvelua asiakastutkimusten kautta. Julkaistava versio oli hyvin erilainen kuin alun perin ajattelimme.”

”Lisäksi toiset tietolähteet monimutkaistivat kehittämistä, sillä ne toivat aluksi tietynlaisia rajoitteita palvelun käyttöönottoon liittyen”, Antti sanoo.

”OP Metsä oli valehtelematta haastavimpia projektejani siinä mielessä, että asiakkaita jouduttiin ensin ohjaamaan meidän palvelustamme viranomaispalveluun antamaan tiedonsiirtoluvat ja sen jälkeen kirjautumaan uudelleen OP Metsä -palveluun ja käynnistämään tietojen siirto. Monimutkaisuus ei silti estänyt tuhansia ja tuhansia metsänomistajia ottamaan palvelua käyttöön. Onneksi prosessi on kehitystyön edetessä helpottunut melkoisesti.”

Haasteena tiedon yksinkertaistaminen

Yhtenä haasteena OP Metsä -palvelun kehittämisessä on valtava ja maallikolle vaikeasti ymmärrettävissä oleva datamäärä metsistä.

”Heti alkuvaiheessa tunnistimme käyttäjätutkimuksen kautta, että metsään liittyvää tietoa pystyy tiivistämään huomattavasti selkeämpään muotoon, jossa ammattilaisten kuviotiedot ovat kuitenkin taustalla. Lisätietoa kaipaavat pystyvät siis hyödyntämään myös ammattilaistason tietoa palvelun kautta”, Antti kertoo.

”Ryhdyimme jaottelemaan saatavilla olevia kaavioita ja diagrammeja yksinkertaisemmin, jotta kokonaisuudesta saadaan selkeä ja helppolukuinen.”

”OP Metsä on ensimmäinen palvelu, joka tuo eurot osaksi metsätietoa. Palvelu esittää puustolle euromääräisen arvon sekä erittelyn hoitokuluista ja hakkuumahdollisuuksista seuraavalle kymmenelle vuodelle”, Antti sanoo.

”Tämä olikin yksi alkuperäisistä syistä, jonka takia lähdimme OP:lla investoimaan metsäpalveluun. Usein omaisuuden euromääräistä arvoa on vaikea nähdä. Silloin on myös hankalampaa tehdä päätöksiä metsänomistukseen liittyen”, Kristian vinkkaa.

Kuuntele Antin ja Kristianin keskustelu kokonaisuudessaan Spotifysta >>

Jakson sisältö

  • Mikä on OP Metsä?
  • Miten OP Metsä -palvelun kehitysprosessi eteni?
  • Avoimien tietolähteiden hyödyntäminen kehittämisprosessissa ja OP Metsä -palvelussa
  • OP Metsä palkittiin vuoden parhaana kuluttajapalveluna
  • Miten OP Metsä -palvelun kehittäminen jatkuu?

Jakson kesto: 20:57 min

Jatketaan keskustelua sosiaalisessa mediassa! Verkostoidu Antin ja Kristianin kanssa

Twitterissä: @kluoma
LinkedInissä: Antti Suikkari & Kristian Luoma

Anttiin voit olla yhteydessä myös sähköpostitse osoitteeseen antti.suikkari@op.fi.