Vapautta, vaikuttavuutta ja arvoa asiakkaalle – tätä on muotoilijan työ OP Ryhmässä

OP Ryhmässä tuotetaan merkityksellisiä ratkaisuja ja arvoa pitkäjänteisesti. Työskentely tapahtuu moniammatillisessa, ketterässä ja arvostetussa designyhteisössä yrityksessä, jonka kulttuuriin muotoiluajattelu on uinut jo syvälle.

Design OP Ryhmässä 

Design eli muotoilu on tärkeä osa koko OP Ryhmän toimintaa ja meillä työskenteleekin yli 100 muotoilijaa neljässä eri roolissa: Product Designereina, Service Designereina, Content Designereina sekä Strategic Designereina.   

Arjessa designerit toimivat osana ketteriä tiimejä ja heimoja, osana monipuolista ja moniammatillista asiantuntijajoukkoa. Designerit ovat mukana suunnittelemassa ja kehittämässä kaikkien OP Ryhmän liiketoiminta-alueiden tuotteita ja palveluita. Suunnittelemme tuotteita ja palveluita sekä asiakkaille että työntekijöille, minkä lisäksi kehitämme organisaatiota ja sen kyvykkyyksiä erilaisten visio- ja strategiatöiden kautta. Innostavinta designerin työssä on se, että kehitettävien huippupalveluiden kautta pääsee vaikuttamaan miljoonien ihmisten arkeen.  

Moniammatillinen, ketterä ja arvostettu designyhteisö

Design, kuten asiakaskokemuskin, kuuluu OP Ryhmässä kaikille. Asiakaskeskeisestä toimintakulttuurista ja muotoiluajattelusta onkin tullut osa kaikkea ryhmän kehitystyötä – olemmehan asiakasomisteinen yritys, jolle palveluiden tuottama asiakasarvo on tavoitteista tärkein. Näistä syistä meitä muotoilijoita arvostetaankin talossa kovasti.    

Aktiivinen ja tiivistä yhteistyötä tekevä yhteisömme koostuu pääasiassa designereista, mutta on avoin myös muille muotoilusta kiinnostuneille. Kaiken tekemisemme kulmakivenä on asiakaskeskeisyys. Järjestämme säännöllisesti erilaisia tapahtumia, tapaamisia ja työpajoja, jotka tukevat sekä designereiden että muiden muotoiluajattelusta kiinnostuneiden osaamisen kehittämistä ja tiedonjakoa. Tapahtumilla ja tiedonjaolla myös varmistamme, että tekijämme pystyvät nyt ja tulevaisuudessa luomaan parasta mahdollista asiakaskokemusta. 

Designerina OP Ryhmässä

OP Ryhmä on Suomen suurin finanssialan toimija ja lisäksi merkittävä teknologiatalo. Täällä työskentelevät designerit ovat alansa huippuja, jotka ovat erikoistuneet muun muassa palvelukonsepteihin, käyttöliittymäratkaisuihin ja strategiatyöhön. Vaikka työnkuvien välillä onkin eroja, yhdistävät designereita vapaus, vaikuttavuus ja kunnianhimo parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen luomiseksi. Designereita työskentelee OP Ryhmässä neljässä eri roolissa, joihin voit tutustua tarkemmin alta.

Service Designer

Service Designer vastaa asiakasarvon toteutumisesta tuote- ja palvelukonsepteissa muotoilun menetelmiä ja työkaluja käyttäen. Työssään hän fasilitoi sisäisten sidosryhmien välistä työtä ja osallistaa asiakkaita. Asiakkaiden näkemysten kerääminen ja analysointi liiketoiminnan sekä kehittämisen päätöksenteon tueksi ovat tärkeä osa työtä. Service Designer suunnittelee tuotteet, palvelut ja prosessit asiakaslähtöisesti niin, että ne tuottavat asiakasarvon lisäksi arvoa myös liiketoiminnalle.  

”Olen päässyt työlläni vaikuttamaan siihen, että muotoiluajattelu ja asiakasymmärrys ovat tulleet lähemmäksi jokaista työntekijää sekä osaksi OP:n palveluiden ja liiketoiminnan kehittämistä. Tiedän, että olen onnistunut työssäni, kun asiakkaiden kipupisteitä on pystytty poistamaan ja asiakaspalaute vähenee merkittävästi. On ollut iloinen yllätys, että asiakkaat haluavat aidosti osallistua palveluidemme kehittämiseen ja antaa palautetta ja he arvostavat sitä, että me kuulemme heitä.” 

- Expert Service Designer Kirsi Ylimäinen

Product Designer

Product Designer vastaa palveluiden yhtenäisestä käyttökokemuksen suunnittelusta. Hän tuottaa viimeisteltyjä käyttöliittymäratkaisuja ja auttaa kehittäjiä niiden toteuttamisessa ja on mukana varmistamassa, että lopullinen toteutus vastaa suunnitelmaa. Työssään Product Designer huomioi eri alustojen ja OP Ryhmän yhtenäisen tyylin vaatimukset sekä käytettävyyden ja saavutettavuuden lainalaisuudet. Hän varmistaa niin ikään, että käyttökokemuksen suunnittelussa otetaan huomioon niin laadullista kuin määrällistä tietoa ja osallistetaan käyttäjiä.  

”Muotoilulähtöisyys ja asiakaskeskeisyys näkyy sekä kuuluu OP:lla laajasti. Designyhteisömme on ihana, täynnä erilaisia vahvuuksia. Välillämme vallitsee luottamus ja arvostus toisten osaamista kohtaan. Työarkeni on monipuolista yhdessä tekemistä, jatkuvaa parantamista sekä uusien asioiden kokeilua. Ihmisläheisyys, luovuus ja vastuullisuus tuovat siihen merkityksellisyyttä.” 

- Product Designer Veera Korpela 

Content Designer

Content Designer vastaa sisältöjen kokonaisuuksista ja yhteneväisyydestä eri kanavissa ja alustoilla. Hän tukee kielen, viestinnän ja kommunikaation ymmärryksellään ja osaamisellaan palvelukehitystä. Työssä on tärkeää tuottaa erinomaista asiakaskokemusta rakentavia, liiketoiminta- ja bränditavoitteita tukevia sisältöjä. Content Designer huolehtii siitä, että asiakaskeskeisyys toteutuu ja että sisällöt ovat kiinnostavia, ymmärrettäviä ja brändin äänensävyn mukaisia.    

”Palvelujen käytettävyys on minulle tärkeintä, ja satojen tuhansien suomalaisten arjen helpottaminen on erittäin motivoivaa. Onneksi voin vaikuttaa juuri siihen olemalla mukana aina konseptoinnista toteutukseen. Työssäni huolehdin, että OP-mobiilin tekstisisällöt ovat helposti ymmärrettäviä ja saavutettavia. Apple Pay:n tuominen OP-mobiiliin on jäänyt mieleeni erityisen onnistuneena projektina, sillä ominaisuus oli ollut pitkään asiakkaiden toiveena.” 

- Senior Content Designer Harri Partanen 

Strategic Designer

Strategic Designer tukee OP Ryhmän ja sen eri liiketoimintojen strategiatyötä sekä strategisten valintojen valmistelua ja toimeenpanoa. Hän vastaa strategiatyön ja liiketoiminnan johtamisen tueksi muodostettavan ymmärryksen, näkemyksen ja toimenpide-ehdotusten tuottamisesta. Työssä yhdistyvät asiakasymmärrys, tieto asiakaskäyttäytymisen muutoksista, liiketoiminnan vaatimukset sekä teknologisen kehittämisen näkökulmat. Lisäksi Strategic Designer rakentaa, fasilitoi ja ylläpitää sidosryhmätyöskentelyä.

”Olen ollut OP:lla jo kahdeksan vuotta, joiden aikana eri liiketoiminnot ovat tulleet tutuiksi. Olen kuitenkin yllättynyt siitä, miten tärkeäksi osuustoiminnallisuuden arvot ovat nousseet itselleni – haluan tehdä töitä asiakkaidemme parhaaksi. Sytynkin projekteista, joissa saan luoda onnistumisen mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseen laajamittaisesti. Nautin myös yhteistyöstä eri osaajien ja paikallisten osuuspankkien kanssa ympäri Suomen.”

- Strategic Designer Hanna Nissinen 

Harjoittelijasta Product Designeriksi

OP Ryhmässä muotoilijan uran voi polkaista käyntiin myös harjoittelun kautta. Kiitoratalaisena OP:lle tullut Juuso Peltola jatkoi Product Designerina harjoittelukauden päätyttyä. Tutustu hänen kokemuksiinsa alta.