Umpihumanisti löysi paikkansa pankkimaailmassa

Nina Grönlund, asiakkuusneuvoja, pk-yritysasiakkaat, Tampere

Umpihumanisti löysi paikkansa pankkimaailmassa

Nina Grönlund aloitti uransa OP:lla vuonna 2017 asiakasneuvojana ja on edennyt urallaan asiakkuusneuvojaksi. Nina on viihtynyt työtehtävissään ensimmäisestä päivästä lähtien. OP:lle Nina päätyi sattumalta etsiessään asiakaspalvelutehtäviä ja päätti jättää hakemuksen. Työ asiakkuusneuvojana on antanut Ninalle mahdollisuuden hyödyntää omia vahvuuksiaan yllättävissäkin asioissa.

Nina työskentelee OP:n valtakunnallisessa yritysasiakkaiden asiakaspalvelussa ja palvelee pk-yrityksiä maksuliikeasioissa puhelin-, verkkoviesti-, sähköposti- ja chat-kanavien kautta niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksikin. Työssä asiakkaiden yhteydenottojen syyt vaihtelevat laidasta laitaan ja yhteydenotot saattavat koskea haasteita esimerkiksi palkanmaksussa, tiliotteiden noutamisessa tai vaikkapa e-laskujen lähetyksessä. Yhteydenoton aiheesta riippuen Nina tiimeineen hoitaa asian joko valtakunnallisessa asiakaspalvelussa tai välittää tehtävän käsiteltäväksi asiakkaan pankille.

Ninan työpäiviä sävyttävät monimuotoiset työtehtävät, vuorovaikutus eri ihmisten kanssa sekä mahdollisuus kehittää omia vahvuuksiaan ja tietysti mahtavat työkaverit. ”Erityismainintana on sanottava, että meillä on yritysasiakkaiden puolella mitä mainioin työyhteisö, mikä luo erinomaiset puitteet työssä viihtymiselle.”

Työ asiakkuusneuvojana vaatii hyvät vuorovaikutustaidot, kärsivällisyyttä, stressinsietokykyä ja asianmukaiset tiedonhakutaidot. Kyky oppia uusia asioita nopeasti ei myöskään ole pahitteeksi, sillä työtehtävät ovat jatkuvan muutoksen ja kehityksen piirissä. Kaikkiin yhteydenottoihin ei aina löydy ehdottoman oikeita vastauksia, mutta Nina kertoo, että asiakkuusneuvojat osaavat ratkaista tilanteet oikeaa pelisilmää ja maalaisjärkeä käyttämällä.  

Työ pk-yritysasiakkaiden maksuliikeasioissa on ollut Ninalle mieleinen muun muassa siksi, että työssä on päässyt hyödyntämään omia vahvuuksiaan. Hän on opiskellut filosofian maisteriksi pääaineenaan pohjoismaiset kielet. Nina yllättyi työssään siitä, kuinka paljon on päässyt tehtävässään hyödyntämään ruotsin kielen taitoaan ja kuinka omat vahvuudet ja erityisosaaminen on työyhteisössä otettu huomioon. ”Minulla on ollut mahdollisuus pitää aika ajoin työkavereilleni ruotsin kielen koulutuksia, ja palautteen perusteella niistä on ilokseni kovasti tykättykin. On ollut itselleni erittäin antoisaa päästä kannustamaan kollegoitani käyttämään ja kehittämään omia ruotsin kielen taitojaan.”

Asiakkuusneuvojan rooliin Nina kannustaa kaikkia kiinnostuneita tutustumaan, vaikkei oma opiskelutausta tai muu siihen suuntaan osoittaisikaan. ”Itse olen alun alkujaan ’umpihumanisti’, mutta siitä huolimatta koen löytäneeni oman paikkani pankkimaailmassa.”