Atte Junttila, asiakaspalvelija, PK-yritysasiakkaat, Kuopio

Asiakaspalvelijana lisävastuuta OPO-roolista

Tradenomiksi opiskellut Atte Junttila aloitti työnsä OP Ryhmässä asiakaspalvelijana vuonna 2018.
Atte päätyi sattuman kautta nykyiseen työhönsä OP:lle, kun hän oli mukana toisessa OP:n rekrytoinnissa, mutta ei tullut valituksi kyseiseen paikkaan. Rekrytoija näki Aten potentiaalin ja suositteli Atelle operaatiot-alueiden asiakaspalvelijan paikkaa, johon Atte haki ja tuli valituksi. Tällä tiellä Atte on edelleen operaatiot-alueen Kuopion yksikössä yritysasiakkaiden pankkipalveluissa.

Asiakaspalvelijan roolissa Atte kokee, että hänen työpäivänsä kuluvat nopeasti vaihtelevien asiakaspalvelutyötehtävien rytmittämänä. Hänen työtehtävänsä pitävät sisällään asiakaspalvelua pankkipalveluihin liittyen ja hän hoitaa chat- ja verkkoviesteihin vastaamista ja maksuliikkeen taustatehtäviä kuten sopimuksiin liittyviä tehtäviä. Aikaisempi asiakaspalvelukokemus on ollut Atelle hyödyksi roolissa, ja nykyään Atte kokee, että hänen taitonsa käsitellä asiakkaita on kasvanut paljon. Rooli on ollut Atelle mieleinen, ja hän nauttii työn vaihtelusta: ”On useita työtehtäviä, joita voin viikon aikana tehdä, joten mieli pysyy tässä virkeänä.” Erityisesti työssä jaksamisessa on ollut apuna hyvä työympäristö, kiitos mahtavien työkaverien. Kuopion tiimissä kaikki ylläpitävät rentoa työilmapiiriä.

Asiakaspalvelutehtävien lisäksi Atte on saanut lisävastuuta tiimissään ja toimii kiertävässä opo-roolissa, jossa tiimin opot huolehtivat päivittäistä tekemistä ja johtavat lyhyitä daily-palavereja. Opon rooli on vapaaehtoinen ja kaikki halukkaat pääsevät kokeilemaan sitä. Atte on toiminut roolissa muutaman kerran.  Hyvältä opolta vaaditaan tasapuolisuutta, hyvää aikatauluttamista, lankojen pitämistä käsissä sekä kommunikointia muiden operaatiot-alueen opojen kanssa. Opon rooli on tärkeä hyvän asiakaskokemuksen varmistamisessa, sillä tarvittaessa opot siirtävät ruuhkatilanteissa esimerkiksi tekijöitä enemmän vastaamaan asiakkaiden puheluihin, jotta asiakkaat saavat nopeammin palvelua.

Aten työ asiakaspalvelijana on ollut palkitsevaa ja reilun kahden vuoden aikana hän on oppinut uutta jokaisena päivänä. Osaaminen on karttunut kokemuksen myötä, ja nykyään jos Atte huomaa prosesseissa kehittämiskohtia, hän miettii, miten asian voisi hoitaa paremmin asiakkaan näkökulmasta. Aten tiimissä kaikkia kannustetaan rohkeasti tuomaan parannusideoita esiin. Uuden oppiminen ja halu jatkuvaan oppimiseen on työssä tärkeää, sillä asiakaspalvelijan rooli on jatkuvaa tasapainoilua uusien asioiden oppimisen ja sääntelyn muutoksien kanssa.

Atte vinkkaa kaikille asiakaspalvelijan paikkaa ajatteleville, että: ”Jos olet asiakaspalveluhenkinen ja olet motivoitunut oppimaan päivittäin uutta ja kehittämään itseäsi, tämä työ on sinua varten. Myös mahdollisuudet edetä uralla isossa organisaatiossa on iso plussa.”