Vakuutusten korvauskäsittelijästä ohjelmistorobotiikan ammattilaiseksi – Arto Siukola sai uralleen uuden suunnan työkierrossa

Senior Solution Analystina OP Ryhmässä toimiva Arto Siukola suuntasi teknologiakehittämisen pariin vakuutuskorvauspalveluiden robotiikkahankkeiden ja työkierron avulla. Nykyisin Arto osallistuu miljoonaluokan projektien kehittämiseen älykkään vahingonhoidon parissa.

Arto Siukolalla on takanaan varsin ainutlaatuinen urasiirtymä OP:lla. Hän on osoittanut, että kehittämiseen pariin voi ponnistaa myös vakuutuskäsittelijän työstä, jota hän itse teki OP:lla viitisen vuotta.

“Lakisääteisten työtapaturmavakuutusten korvaushakemukset olivat aivan oma maailmansa, jossa piti tuntea lain ja lääketieteen kiemuroita. Se tempaisi mukaansa pitkäksi aikaa, mutta jossakin vaiheessa aloin kaivata lisää vaihtelua työhöni”, Arto kertoo.

Juuri Arton mietteiden aikaan meillä OP:ssa käynnistettiin ohjelmistorobotiikan hyödyntämistä lakisääteisten työtapaturmien korvaushakemusten käsittelyssä. Silloinen robotiikan kehityspäällikkö pyysi IT-tradenomiksi lukenutta Artoa mukaan projektiin tekemään liiketoimintamäärittelyjä laskunmaksun automatisointiin.

Arton vastuulla oli aluksi kuvata korvaushakemusten käsittelyn vaiheita ja määritellä sääntöjä, jotka robotti tarkistaisi hyväksyessään korvaushakemusten laskuja maksuun. Työn automatisointi ei ollut kuitenkaan ihan yksinkertainen projekti, sillä sadat lakipykälät ohjaavat lakisääteisen tapaturmavakuutusten korvauskäsittelyä. Siinä Arton vakuutusalan tuntemuksesta ja IT-osaamisesta oli suurenmoista etua.

“Ajattelin, että nyt pääsen tekemään jotain uutta ja pääsin omalle mukavuusalueelleni IT-kehittämiseen. Olinhan puljannut tietokoneiden kanssa lapsesta saakka ja saanut alan koulutuksenkin”, Arto sanoo.

Vakuutuskorvauspalveluiden ohjelmistorobotiikasta tuli Arton leipälaji


Pian Arton apua kaivattiin kipeästi muidenkin korvauspalveluiden robottien kehittämisessä. Hän osallistui esimerkiksi eri vahinkolajien laskunmaksu- ja vireilletuloilmoitusten robottien suunnitteluun. Pian kehittämistehtävät veivät lähes kaiken työajan.

“Heitin esihenkilölleni ajatuksen, että voisin siirtyä työkiertoon robotiikan kehittämiseen. Tiesin, että OP:lla suositaan työkiertoa, ja siihen pääsee yleensä helposti”, Arto kertoo.

Sisäinen siirto järjestyi nopeasti, jonka myötä työ robotiikan parissa syveni entisestään. Jo reilun vuoden kuluttua Arton esihenkilö tarjosi vakituista työtä robotiikan kehityspäällikkönä laajassa IT-hankkeessa, jossa korvauspalveluiden järjestelmät uudistuvat kokonaan.

“Olin innoissani, kun kuulin, että työkierron jälkeen luvassa onkin vakituinen työ kehittämisen parissa. Muuten olisin todennäköisesti palannut takaisin vakuutuskorvausten käsittelijäksi”, Arto arvioi.

Ohjelmistorobotiikan rinnalle ovat nousseet myös tekoäly- ja analytiikkaratkaisut


Sittemmin Arton nimike on vaihtunut kehityspäälliköstä Senior Solution Analystiksi ja työ on painottunut lakisääteisten työtapaturmien älykkääseen vahingonhoitoon. Se tarkoittaa erilaisten ominaisuuksien kehittämistä vahingonhoidon asiakasviestintään, analytiikkaan, säännösten noudattamiseen ja käyttöliittymään. Myös tekoäly ja muut modernit teknologiat kulkevat kulkevat tiivisti yhdessä vahinkojen korvaamisessa ja vakuutusten riskiarvioinnissa.

“Olen päässyt oppimaan kokeneilta konsulteilta ja ottanut heiltä mallia, miten tätä työtä kannattaa tehdä. Sen myötä olen ottanut myös vetovastuuta tiimissäni toteutettavista ratkaisuista”, Arto kertoo.

Seuraavaksi Artolla on työlistallaan verkkolaskujen maksuautomaation suunnittelua, järjestelmädokumentaation kuvausta ja uusien toiminnallisuuksien määrittelyä. Hän rakentaa tekoälyratkaisua vahinkokorvauskäsittelyyn, jossa myös paperisista dokumenteista voidaan seuloa tarvittavia tietoja vahinkopäätöksiä varten.

“Jos olisin jäänyt korvauspalvelun tehtäviin, en olisi koskaan päässyt näkemään, kuinka tämän mittaluokan IT-hankkeita hoidetaan. Koulunpenkiltä sain vain pintaraapaisun siitä, miten integraatioita ja alustauudistuksia todellisuudessa tehdään”, Arto painottaa.