#8 – Saavutettavuus eli digitaalinen esteettömyys

OP Tech Podcastin kahdeksannen jakson aiheena on saavutettavuus eli digitaalinen esteettömyys OP:lla.

Kristian Luoma saa jaksossa vieraakseen OP:n UX Designer Heli Jeskasen, joka työskentelee OP:lla UX Designereiden Chapter Leadinä sekä Henkilöasiakkaat -heimon Design Leadinä. Yhdessä Kristian ja Heli käsittelevät muun muassa sitä,

  • mitä saavutettavuudella tarkoitetaan ja
  • kuinka saavutettavuus vaikuttaa OP:n kehittäjien työhön nyt sekä tulevaisuudessa.

”Tällä hetkellä saavutettavuuden asiantuntijat revitään meillä Suomessa käsistä. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän on osaajina kehityttävä jatkuvasti digitaaliseen esteettömyyteen liittyen. Erityisesti Front- ja App-puolen devaajien, UX ja Content Designereiden sekä testaajien on oltava ajan hermolla”, Heli sanoo.

Katso tästä, mitä edellinen jakso käsitteli >> 

Saavutettavuuden kehittäminen OP:lla

Saavutettavuus eli digitaalinen esteettömyys ottaa huomioon mahdollisimman monet käyttäjät digitaalisten tuotteiden sekä palveluiden suunnittelussa. Saavutettavaan liittyvä design for all -periaate pyrkii siihen, ettei käyttäjille tehdä erillisiä palveluita tarpeidensa mukaan vaan palvelut suunnitellaan kaikille käyttäjille sopiviksi.

”Käytännössä saavutettavuus koostuu kolmesta osa-alueesta: teknisestä saavutettavuudesta, käytettävyydestä sekä sisältöjen ymmärrettävyydestä. Vaikka aihe on ollut ajankohtainen jo vuosia, 1.4.2019 astui voimaan uusi digipalvelulaki, jossa saavutettavuuteen liittyvät vaatimukset ovat oivasti esillä”, Heli kertoo.

Saavutettavuus on siis ollut OP:laisten työpöydällä jo pidemmän aikaa. Nykyistä OP Saavutettavaa edeltävä verkkopalvelu pda.op.fi oli pidetty palvelu, jota lähdettiin uudistamaan muutama vuosi sitten. Uudistusprojektissa syntynyt OP Saavutettava (linkki: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/paivittaiset/op-saavutettava) on sekä helppokäyttöinen että selkokielinen verkkopalvelu päivittäisten pankkiasioiden hoitamiseen.

”OP Saavutettavaa varten on kerätty paras mahdollinen ymmärrys asiantuntijoilta sekä käyttäjiltä. Lisäksi OP Saavutettava on Suomen ensimmäinen kaltaisensa verkkopalvelu – ehkä jopa Euroopan ensimmäisiä. Olemme saaneet paljon kiitosta sen olemassaolosta.”

Kuuntele Helin haastattelu kokonaisuudessaan Spotifysta >> 

Jakson sisältö

  • Mitä saavutettavuudella eli digitaalisella esteettömyydellä tarkoitetaan?
  • Saavutettavuuden vaikutukset OP:n kehittäjien työhön
  • Kuinka OP Saavutettava on otettu vastaan?
  • Miten saavutettavuus vaikuttaa kehittämiseen tulevaisuudessa?

Jakson kesto: 14:34 min

Jatketaan keskustelua sosiaalisessa mediassa! Verkostoidu Kristianin ja Helin kanssa