#53 – Ostaisitko asunnon virtuaaliesittelyn perusteella?

Tässä OP Tech Podcastin jaksossa vierailee OP:n Industry Partnerships Lead Sami Karhunen, jonka kanssa juontajamme Toni Kopra keskustelee uudesta korona-ajan inspiroimasta OP Koti -etäesittelypalvelun rakentamisesta.

Tänään Sami ja Toni keskustelevat muun muassa siitä,

  • miten OP Koti -etäesittely toimii,
  • miksei kaikkia uusia digitaalisia palveluita kannata kehittää vielä, vaikka teknologiat ovat jo olemassa ja
  • voiko asunnon ostamisen ja myynnin hoitaa kokonaan digitaalisesti.

Katso tästä, mitä edellinen jakso käsitteli >>

Uusi etäesittelypalvelu helpotti asunnonostoa pandemian aikana

Voisiko asuntoesittelyt järjestää etänä? Tätä meillä alettiin toden teolla pohtia OP Labissa viime vuonna, kun koronapandemia näytti pitkittyvän. Meitä mietitytti, olisiko etäesittely asunnonostajan mielestä toimiva tapa tutustua ostettavaan asuntoon. Lisäksi pohdimme toki myös sitäkin, olisiko etäesittelylle kysyntää vielä pandemian jälkeen. Entä millaisissa muissa tilanteissa etäesittely olisi hyödyllinen?

Päätimme ryhtyä tuumasta toimeen ja rakensimme noin kuukaudessa OP Koti -etäesittelypalvelun, johon kehitimme olennaisimmat asuntoesittelyssä tarvittavat toiminnallisuudet. Se haluttiin pitää yksinkertaisena: nähtyään netissä kiinnostavan asuntoilmoituksen asiakas ilmoittautuu kiinteistönvälittäjän pitämään videoesittelyyn, jonka aikana asunnon ostoa harkitseva voi esittää kysymyksiä asunnosta reaaliaikaisesti.

“Osallistuin itsekin ensimmäiseen asuntoesittelyyn. Se vaikutti interaktiiviselta ja toimivalta kokonaisuudelta”, Sami kertoo.

Pilotista kerättyjen palautteiden perusteella 70 % palvelua käyttäneistä asuntoa etsineistä koki palvelun hyödyllisenä. Niinpä päätimme täydentää palvelua laajemmilla ominaisuuksilla.

“Etäesittely tarjoaa enemmän mahdollisuuksia asunnonostajalle, kun asuntoesittelyyn voi osallistua esimerkiksi kotisohvalla tai bussissa. Kiinteistönvälittäjä sen sijaan tavoittaa yhdellä kerralla laajemman yleisön”, Sami luettelee palvelun hyötyjä.

Olisitko sinä valmis digitaaliseen asuntokauppaan?

Sami tietää kokemuksen syvällä rintaäänellä, että uusien digitaalisten palveluiden menestymisessä oikea ajoitus on kaiken a ja o. Vaikka teknologiat mahdollistaisivat jo monenlaisia palveluita, me ihmiset suosimme pitkään omia tuttuja tapojamme, emmekä halua aina luopua tehottomistakaan arjen aikasyöpöistämme. Sami antaa tästä esimerkin:

“Tiedämme, että ruoan tilaaminen netistä on helpompaa ja nopeampaa kuin kauppaan meneminen. Silti suosimme tuttuja rutiinejamme, mikä kuitenkin samalla hidastaa uusien palveluiden käyttöönottoa.”

Samin mukaan tarvitsemme keskimäärin kolme peräkkäistä sujuvaa ja hyvän maun jättävää kokemusta uuden palvelun käytöstä omaksuaksemme uuden tavan. Kiinnostus kokeilla uutta palvelua ensimmäistä kertaa voi tulla ystävältä tai kuten olemme viime aikoina nähneet – olosuhteiden pakosta, kuten koronarajoituksesta.

Tätä ilmiötä pohdimme myös OP Labissa etäesittelyn kohdalla: kun asunnonostajalla on koronasta johtuvaa epävarmuutta, se saattaa johtaa turvallisuushakuiseen käyttäytymiseen, emmekä silloin välttämättä rohkene kokeilemaan uusia palveluita kovin innokkaasti. Toisaalta asuntokauppa on joka tapauksessa suuntautumassa digitaalisiin prosesseihin. Esimerkiksi lohkoketjuteknologioilla voidaan liikuttaa ja varmentaa asiakirjoja asuntokaupan eri osapuolten välillä sen sijaan, että paperisia asunto-osakekirjoja edelleen kiikutettaisiin fyysisesti pankkikonttorista toiseen.

“On vielä tiettyjä vaiheita, joissa asunnon ostajan ja myyjän pitää näyttäytyä pankin konttorissa. Asuntokaupan isoja prosesseja digitalisoidaan kuitenkin vauhdilla pala palalta”, Sami kertoo.

Kuuntele Samin ja Tonin keskustelu kokonaisuudessaan Spotifysta >>

Jakson sisältö

  • Millainen palvelu OP Koti -etäesittely on?
  • Miten palvelu rakennettiin?
  • Asunnon etäesittely vs. perinteinen asuntoesittely
  • Voiko asunnon osto- ja myyntiprosessin hoitaa jo kokonaan digitaalisesti?
  • Digitaalisen asuntokaupan tulevaisuus

Jakson kesto: 25:18 min

Jatketaan keskustelua sosiaalisessa mediassa! Verkostoidu Samin ja Tonin kanssa

Samiin voit olla yhteydessä myös sähköpostitse sami.karhunen ( a ) op.fi