Myynti, asiakaspalvelu ja taustatehtävät

Myynti- ja asiakaspalvelutehtävät sisältävät määrällisesti suuren osan OP:n tarjoamista kesätyömahdollisuuksista, mukaan lukien OP Helsingin kesätyötehtävät. Tehtävät koostuvat monipuolisista rahoitus- ja vakuutusalan myynti- ja asiakaspalvelutehtävistä, joissa kohtaamme henkilö- ja yritysasiakkaamme ammattimaisesti niin kasvokkain, puhelimitse kuin verkon kautta varmistaen heille luotettavan ja ammattitaitoisen asiakaskokemuksen.

Haemme asiakasrajapintaan tavoitteellisia, myynnillisiä ja rohkeita henkilöitä, jotka nauttivat asiakkaidemme kohtaamisista eri palvelukanavissa. Taustatehtävissä työskentelevät henkilöt tukevat ja tuottavat palveluita asiakasrajapinnassa työskenteleville henkilöille.

Mikäli kohdistat hakemuksesi myynti, asiakaspalvelu ja taustatehtäviin, niin tarkennathan vielä hakemuskirjeessäsi, että oletko kiinnostunut enemmän asiakasrajapinnassa vai taustatehtävissä työskentelystä.

Uratarina

Ronias tuli kesätyöntekijäksi Helsingin Seudun osuuspankin asiakasneuvojan tehtävään ajatuksenaan tehdä töitä kesän ajan. Hyvät etenemismahdollisuudet, mukavat työkaverit ja palkitseva työ ovat kuitenkin vieneet mukanaan, ja kesän jälkeen hän on jatkanut OP:lla osa-aikaisena tradenomiopintojen ohella. Aiempaa kokemusta tärkeämpää on oma-aloitteinen asenne ja halu oppia uutta, hän muistuttaa.

– Ystäväni on OP:lla töissä ja oli jo vuotta aikaisemmin kehottanut minuakin hakemaan tänne kesätöihin. Minulla oli muitakin tuttuja täällä, joilta kyselin vähän, että minkälaista on ollut ja kaikki kehuivat. Vaikka en ollut sen koommin ajatellut uraa pankissa, mietin, että miksipäs ei, Ronias kertoo.

Hän kiittelee erityisesti huolellista perehdytystä, joka toteutettiin lisäämällä vastuuta vähän kerrallaan, työntekijän omat valmiudet huomioon ottaen. Vaikka aiempaa kokemusta pankkialalta ei ollut, perehdytyksen ansiosta varmuus omaan tekemiseen on vahvistunut ja työtä on ollut helppo tehdä.

– Perehdyttäjistä tuli alkuun ihan lähimmät yhteyshenkilöt. Alussa opettelimme käyttämään järjestelmiä sekä kävimme läpi yleisiä toimintaperiaatteita ja raameja, joiden sisällä töitä tehdään. Aika nopeasti pääsi kuitenkin itse työskentelemään, sillä tekemällähän oppii kaikkein parhaiten, hän toteaa.

Nälkä kasvaa syödessä, kun työssä pääsee kehittymään ja saa kannustavaa palautetta. Vaikka Roniaksen suunnitelmissa oli alun perin kesätyö, vähän pidempikin ura OP:lla on alkanut kiinnostaa.

– En vielä tiedä miten pitkään, mutta ainakin valmistumiseen asti ja vähän sen jälkeenkin olisi hienoa jatkaa. Oppiminen ei lopu täällä kesken, ja se on paljolti myös itsestä kiinni. Meillä on esimerkiksi paljon erilaisia verkkokursseja, joita voi tehdä. Osa niistä on pakollisia ja tulee tehdä perehdytyksen aikana, mutta oman halukkuuden mukaan voi tehdä enemmänkin, hän kertoo.

Positiivinen palaute palkitsee

Tyypillinen työpäivä käynnistyy aamuyhdeksältä järjestelmien käynnistämisellä ja postien läpikäymisellä. Pääovien avauduttua Ronias valmistautuu vastaanottamaan ja palvelemaan asiakkaita päivän mittaan. Yhteydenpito asiakkaaseen voi tapahtua myös puhelimitse tai verkossa.

– Asiakkaalla voi olla mikä tahansa pankkiin liittyvä kysymys. Sitten selvitämme, miten voimme edetä asian kanssa ja mitä tulee ottaa huomioon, Ronias kuvailee.

Työssä menestymisen kannalta tärkeimmiksi ominaisuuksiksi hän mainitsee hyvät vuorovaikutustaidot, oma-aloitteisuuden ja kyvyn omaksua uutta.

– Alussa tulee todella paljon asiaa kerralla, varsinkin tässä päivittäisasioiden puolella kysymyksiä tulee asiakkailta laidasta laitaan. Täytyy kysyä rohkeasti apua, jos ei tiedä jotain.

Juuri asiakaskohtaamiset ovat yksi niistä monista syistä, miksi töihin on kiva tulla.

– Aina tulee hyvä fiilis, kun asiakas siinä hetkessä antaa hyvää palautetta. Oli asiakkaalla sitten isompi tai pienempi ongelma, jonka kanssa pystyy auttamaan, saa siitä kiitoksen paikan päällä. Työn tulos näkyy heti ja piristää päivää, Ronias iloitsee.

Hän kertoo työn kehittäneen erityisesti järjestelmällisyyttä ja ajanhallintakykyä. Lisäksi yleinen kiinnostus pankki- ja finanssialaa kohtaan on kasvanut.

– Itse haluaisin vielä oppia lisää esimerkiksi sijoituspalveluista ja rahoituspuolen tuotteista.

Eväitä uralla kehittymiseen

Työn ja opiskelun yhteensovittaminen on sujunut saumattomasti, ja nykyisin Ronias työskentelee osa-aikaisena opintojen ohella. Työ on tarjonnut sopivasti haastetta ja täydentänyt koulun kautta tullutta osaamista.

– Opiskelu on kuitenkin hyvin teoreettista, eikä niitä käytännön taitoja opi ilman harjoittelua. Mitä työelämän taitoihin tulee, koen, että 20 pinnaa opin koulussa, 60 töissä ja loput 20 omassa elämässä, Ronias kiteyttää.

Hän kannustaa muitakin rohkeasti hakemaan itseä kiinnostavaa työtä ja haastamaan itseään kesätöiden suhteen niin, ettei ota helpoimmalta tuntuvaa vaihtoehtoa ensimmäisenä vastaan.

– Kun on ahkera ja omaa hyvät vuorovaikutustaidot, pääsee varmasti pitkälle. Täällä on annettu todella hyvä polku uralla kehittymiseen, hän toteaa.

Vaikka työtä tehdään suurimmaksi osaksi asiakkaiden parissa, on Ronias päässyt tutustumaan myös muihin työntekijöihin ja näkemään, millaisia tehtäviä OP:lta löytyy. Mukavilla työkavereilla on suuri merkitys arjessa.

– Ehkä kaikkein siisteintä on, että olen saanut pari todella hyvää ystävää täältä. On tutustuttu yli tiimirajojen ja nähty ihan vapaa-ajallakin, Ronias iloitsee.

Ronias, asiakasneuvoja / Helsingin Seudun OP