Asiakkuusneuvoja Stefanie Plyhm liittyi OP Uusimaan lämminhenkiseen ja rentoon porukkaan – millaista on arki pankin peruspalveluissa?
OP Uusimaan eturintamalla, pankkimme peruspalveluiden parissa työskentelevät osaajat ovat tärkeässä ja ratkaisevassa roolissa koko pankkimme toiminnan kannalta. Helsingin Mikonkadun toimipisteellä elokuussa 2022 aloittanut myynnin ja asiakaspalvelun ammattilainen Stefanie Plyhm on mukana luomassa merkityksellisiä asiakaskohtaamisia päivittäin.
”Päivittäisessä työssämme korostuvat hyvät vuorovaikutustaidot, tavoitteellinen myyntityö sekä ongelmanratkaisu- ja tiimityöskentelytaidot. Vaikka minulla onkin vankka kokemus niin asiakaspalvelu-, myynti- kuin esihenkilötyöstä, olen päässyt oppimaan uudella alalla hurjasti lisää”, muun muassa vaatemaahantuonnin parissa sekä naistenvaateliikkeen myymälänhoitajana yli 20 vuotta toiminut Stefanie kertoo.
Pandemia-aikana Stefanie päätyi kouluttautumaan merkonomiksi ja pohti aktiivisesti myös uutta urasuuntaa itselleen. Vaikka Stefanie viihtyi silloisessa työssään hyvin, hän kaipasi uusia kehittymismahdollisuuksia omalle uralleen.
”Kyselin viime syksynä muutamalta OP:lla työskentelevältä tutultani lisää organisaatiosta ja lopulta päätin hakea OP Uusimaan avointa asiakasneuvojan tehtävää. Tuttujeni kertomukset ovat osoittautuneet todeksi: työntekijöitä aidosti huomioidaan ja heidän kehittymisestään pidetään aktiivisesti huolta esimerkiksi koulutusten avulla. On ollut mahtavaa päästä mukaan tähän osaavaan ja lämminhenkiseen porukkaan!”
Arjen ydin koostuu merkityksellisistä asiakaskohtaamisista, tavoitteellisesta myyntityöstä sekä erilaisista taustatehtävistä
Ura peruspalveluiden parissa alkaa kattavalla perehdytyksellä. Asiakaskohtaamisia harjoitellaan ensin kassapalveluiden parissa auttaen asiakkaita muun muassa käteisnostoissa ja -talletuksissa sekä laskujen maksamisessa. Neuvonnan pariin siirryttäessä selvitetään ja ratkaistaan asiakkaiden akuutteja ongelmia esimerkiksi digitaalisiin palveluihin tai korttiasioihin liittyen. Pankin infopisteellä osaamista on karttunut jo sen verran, että asiantuntijamme osaavat ohjata asiakkaat juuri oikean auttavan tahon luokse pankkimme sisällä.
”Ei pidä unohtaa arjen työn myynnillisyyttä ja tavoitteellisuutta: asiakaskohtaamisten aikana kartoitamme myös asiakkaan kokonaistilanteen ja huolehdimme, että asiakkaalla on käytössään juuri hänelle sopivat palvelut ja tuotteet. Teemme aktiivisesti myös asiakasohjauksia muille pankkimme asiantuntijoille, kun asiakkailla on vaikkapa sijoitus-, vakuutus- tai kiinteistönvälityksen tarpeita. Myyntityötä tapahtuu niin kasvokkain kuin proaktiivisesti asiakkaita puhelimitse kontaktoiden”, Stefanie kertoo.
Tyypillistä työpäivän alkua Stefanie kuvailee seuraavasti: ”Aamut alkavat joustavasti yhdeksän pintaan. Tutustumme ajankohtaisiin pankin uutisiin ja saatamme tehdä toimenkuvaamme kuuluvia verkko-opintoja. Ennen kello 10.00 toimipisteen avautumista pidämme vielä lyhyen tiimipalaverin, jossa käymme päivän kulun läpi.”
Monipuoliseen tehtävänkuvaan mahtuu kaikenlaista ja työtehtävät muuttuvat joustavasti työpäivän aikana.
”Oma roolini vaihtelee. Saatan työskennellä aamupäivän kassapalveluiden parissa ja lounaan jälkeen neuvonnassa, kunnes toimipisteemme sulkeutuu kello 16.30. Muutama viikko sitten sain myös uusia vastuutehtäviä tiimissämme: huolehdin niin sanotuista taustatehtävistä eli toimipisteemme runsaasta postiliikenteestä ja välitän viestejä sekä toimeksiantoja oikeille tahoille.”
Oman osaamisen syventämistä ja jatkuvaa kehittämistyötä
Tällä hetkellä Stefanie osallistuu asiakkuusneuvoja-valmennukseen, joka on peruspalveluiden osaajalle seuraava luonnollinen askel uralla. Käytännössä 1,5 kuukauden ajalle hajautettu 7 päiväinen valmennus vie asiakasneuvojan osaamisen seuraavalle tasolle ja syventää jo opittuja pankin perustaitoja.
”Valmennuksen jälkeen osaan kohdata asiakkaitamme laajemmissa ajanvarausta vaativissa asioissa, kuten uuden asiakkaan palveluiden avaamisessa”, Stefanie kertoo.
Vaikka työ finanssialalla haastaa edelleen ja uutta opittavaa on päivittäin, on Stefanie lähtenyt rohkeasti mukaan pankkimme jatkuvaan kehittämistyöhön.
”Ilmoittauduin tänä keväänä mukaan Digiseniori-ryhmään, jossa pohdimme, miten voisimme auttaa senioriasiakkaitamme arjen pankkipalveluissa entistä paremmin. Kehitystyötä tehdään paljon yhdessä ja mahdollisuuksia osallistua jonkin uuden toimintamallin kehittämiseen tai pilotointiin tulee tuon tuostakin. Osallistun myös koko OP Ryhmän kattavaan Oranssin aallon vaikuttajaohjelmaan, jonka tarkoituksena on vahvistaa niin omia viestintätaitojani kuin ymmärrystä liiketoiminnasta, strategiasta ja brändistämme”, hän innostuu.
Stefanien omat urahaaveet liittyvätkin koko OP Ryhmän brändiin, viestintään ja tapahtumiin - tulevaisuuden työ voisi löytyä esimerkiksi markkinoinnin ja mainonnan parista.
”OP Uusimaa ja OP Ryhmä tarjoavat jatkuvasti mielenkiintoisia uramahdollisuuksia. Kannatti ehdottomasti astua ulos omasta kuplasta ja lähteä kokeilemaan jotain aivan uutta mukavuusalueen ulkopuolella. Vaihto finanssialalle on tehnyt hyvää niin minulle itselleni osaajana kuin omalle uralleni”, Stefanie summaa.