Saara Mäkinen, asiakkuusasiantuntija, myyjän tuki, Tampere 

Asiakaspalvelun ammattilainen 

Asiakkuusasiantuntijana työskentelevä Saara Mäkinen aloitti työt OP:lla vuonna 2017. Merkonomiksi opiskellut Saara on edennyt OP-urallaan asiakkuusasiantuntijaksi yritysasiakkaiden puhelinpalvelusta myyjän tukeen. Hänen laaja-alainen kokemuksensa asiakaspalvelutehtävistä on siivittänyt menestymistä OP Ryhmässä.   

Saara aloitti uransa OP:lla yritysasiakkaiden keskitetyssä puhelinpalvelussa ensin OP:n henkilöstövuokrauskumppanin Opsetin kautta neljä vuotta sitten. Pian aloituksen jälkeen, hänet palkattiin OP:laiseksi. Roolissaan yritysasiakkaiden puhelinpalvelussa Saara hoiti asiakkaiden toimeksiantoja maksuliike- ja pankkiasioihin liittyen.   

Kun Saara kuuli, että asiakkuusasiantuntijan paikka on avoinna myyjän tuessa, hän päätti oitis hakea tehtävää ja tuli valituksi. Päätöstä hakea paikkaa edesauttoi esihenkilön kannustus hakemiseen. Nykyisessä tehtävässään Saara toimii myyjän tuessa maksuliike-puolella, jossa hän auttaa keskitetyissä puhelinpalveluissa ja konttoreissa työskenteleviä OP-kollegoita maksuliikeasioissa. Saaran työtehtäviin kuuluu opastaa muita OP:laisia esimerkiksi siinä, miten he saavat palvelut avattua asiakkaille tai miten he voivat edetä kinkkisten maksuliikettä koskevien tapauksien kanssa. Tässä työssä Saaran mukaan parasta on ehdottomasti asiakkaiden auttaminen sekä tutustuminen muihin OP:laisiin ympäri Suomen: ”On mahtavaa päästä verkostoitumaan ja tutustumaan kollegoihin. Pääsen päivittäin kuulemaan, mitä kentällä tapahtuu ja näen aitiopaikalta pankkimaailman kehityksen.” 

Ennen aloittamistaan OP:lla, Saara oli ehtinyt kerryttämään paljon asiakaspalvelukokemusta niin kuluttuja- kuin B2B-puolelta, josta on ollut hyötyä myös nykyisissä tehtävissä. Molemmat tehtävät OP:lla ovat vaatineet hyviä asiakaspalvelutaitoja ja sopivaa pelisilmää. OP-uran alussa puhelimeen vastaaminen jännitti, mutta asiakaskohtaamiset eivät lopulta eronneet muistakaan Saaran aikaisemmista asiakaspalvelutehtävistä. Asiakaskohtaamisissa Saara panostaa asiantuntevan mutta rennon ilmapiriin luomiseen, jotta asiakkaalle jää hyvä mieli kohtaamisesta ja asioiden loppuunsaattamisesta. Saara kokee, että työ OP:lla on ollut palkitsevaa. Antoisinta työssä on ollut onnistumisen tunteet, kun asiakkaiden toimeksiannot saadaan tehtyä loppuun sekä mahtavat tiimikaverit. 

Saara rohkaisee kaikkia finanssialasta kiinnostuneita hakemaan avoimia olevia tehtäviä rohkeasti: ”Pankkimaailma kehittyy hirmuista vauhtia ja jo nykyisellään se on hyvin mielenkiintoinen ja mukaansatempaava.” Työssään Saara pääse näkemään erilaisten finanssialan trendien, kuten digitalisaation ja kansainvälistymisen kehittymistä aitiopaikalta. Työssä viihtymistä edesauttaa OP:n itseohjautuva työskentelykulttuuri, jonka avulla pääsee kehittämään työskentelytapoja.