Asiakkuuspäällikkö Roza Karimin menestyksekästä urapolkua henkilöasiakasrahoituksen parissa ohjaa halu oppia uutta ja opastaa muita

Henkilöasiakasrahoituksen asiakashankinnan tiimissä työskentelevä Roza Karim on erinomainen esimerkki määrätietoisuuden, jatkuvan oppimishalun sekä muiden auttamisen yhdistymisestä: ”Näen ympärilläni mahdollisuuksia oppia enkä pelkää uusia haasteita. Samalla haluan auttaa myös muita menestymään.”



Asiantuntijatehtävistä haaveillut Roza on janonnut työurallaan aina uudenlaisia kokemuksia ja haasteita. Tradenomiopintojen aikana ansioluettelo täyttyi erilaisista keikkatöistä ja harjoitteluista niin ravintola-alalta kuin myynti- ja asiakaspalvelutehtävistäkin. Valmistuttuaan Metropoliasta, Roza toteutti toisen haaveensa ja perusti perheen. Palatessaan työelämään syksyllä 2020 hän pohti, mihin työ voisi seuraavaksi viedä ja mitä uutta se voisi tarjota.

”Tunsin muutaman tutun, jotka työskentelivät silloin OP:lla pankin peruspalveluissa. Pankkiala kiinnosti minua muutenkin, mutta kilpailijoihin verrattuna pidin OP:n kotimaisuudesta ja osuustoiminnallisuudesta”, Roza muistaa.

Uusi rooli pankin peruspalveluissa löytyi silloisen OP Helsingin Itiksen tiimistä. Peruspalvelut rakensivat vankan pohjan myös myöhemmälle urapolulle.

”Minulla oli selkeä haave ja visio asiantuntijatehtävistä, vaikka en vielä täysin ymmärtänyt mitä kaikkea pankissa voikaan tehdä. Keskusteltuani työkavereideni sekä esihenkilöni kanssa ymmärsin rahoitusosaamisen tärkeyden pankkialalla”, Roza kertoo.

”Tein työni peruspalveluissa tunnollisesti ja opastin innolla myös uusia työntekijöitä. Minulla oli myös vahvoja näyttöjä niin asiakaspalveluosaamisestani kuin tuloksekkaasta myyntityöstä. Onnistumisieni sekä määrätietoisuuteni siivittämänä pääsin keväällä 2021 pankin rahoitusvalmennukseen.”
 

Rahoitusneuvottelijasta henkilöasiakasrahoituksen asiantuntijaksi

Rahoitusvalmennuksen teoriaosuuden jälkeen perehtyminen jatkui muutaman kuukauden ajan työssä oppien OP:n henkilöasiakasrahoituksen asiantuntijoiden tukemana. Päivittäisessä työssään asiakkuusneuvojana Roza vastasi laaja-alaisesta ratkaisumyynnistä niin olemassa olevien kuin uusien asiakkaiden asumiseen liittyvien rahoituksen palveluissa.

”Tehtävämme oli myös tunnistaa ja myydä asiakkaan tarvitsemat kokonaisratkaisut asumisen ja talouden turvaamiseen sekä pankin peruspalveluihin liittyen. Aiempi kokemukseni peruspalveluista oli äärimmäisen tärkeää asiakkaan kokonaisvaltaisen palvelemisen osalta”, Roza painottaa.

Määrätietoinen tekijä tarttui ennakkoluulottomasti myös muun muassa yrittäjien sekä rakentamisen hankkeisiin, ja eteni haaveilemaansa asiakkuusasiantuntijan rooliin. Samoihin aikoihin avautui taas mahdollisuus auttajan rooliin: ”Pääsin hyödyntämään omaa osaamistani perehdyttäessäni ja opastaessani uusia rahoitusvalmennukseen saapuvia osaajia – aivan kuten minuakin opastettiin.”

OP Uusimaan aloitettua toimintansa elokuussa 2022 Roza jatkoi työskentelyään henkilöasiakasrahoituksen parissa, mutta uudella kulmalla siirtyessään nykyiseen tiimiinsä uusasiakashankinnan pariin. Uusi tiimi lähti innokkaasti rakentamaan omia toimintamallejaan ja kontaktiverkostojaan. Myös nykyisessä tiimissään Roza on edennyt opastajan rooliin: puolet työajastaan Roza tekee neuvottelijan työtä asiakashankinnan tiimissä ja puolet ajastaan hän toimii pelaajavalmentajana.

”Pelaajavalmentajat ovat hankkineet kokemusta jo omasta tehtävästään ja toimivat tiimissään valmentavassa roolissa arjen tukena, sparraajina ja toiminnan kehittäjinä. Olen itse päässyt vetämään esimerkiksi erilaisia pienryhmävalmennuksia ja tukemaan tiimimme uusia työntekijöitä perehdytysprosessinsa aikana”, Roza kertoo innostuneesti.
 

Vastuullinen rooli ja monipaikkainen työ motivoivat arjessa

Asiakkuuspäälliköksi maaliskuussa 2023 nimitetty Roza viihtyy nykyisessä tiimissään ja monipuolisessa roolissaan erinomaisesti. Nykyinen työtehtävä ja mahdollisuus työskennellä monipaikkaisesti soveltuvat kiireiseen lapsiperhearkeen mainiosti.

”Meillä on tehokas, yhteen hiileen puhaltava tiimi. Teemme työtä monipaikkaisesti ja tapaamme asiakkaita sekä yhteistyökumppaneita niin kasvotusten kuin verkossa ja puhelimitse. Tiimimme on levittäytynyt koko Uudenmaan alueelle, mutta kokoonnumme yhdessä säännöllisesti”, Roza kertoo ja jatkaa:

”Koen mielekkääksi työni antaman vapauden ja vastuun; suunnittelen ja hallinnoin itse omaa kalenteriani ja pystyn työskentelemään niin kotoa etäyhteyksin kuin missä tahansa Uudenmaan alueen toimipisteistämme.”

Menestyksekästä urapolkua ovat tukeneet OP Uusimaan panostukset työntekijöiden jatkuvaan osaamisen kehittämiseen muun muassa erilaisten koulutusten avulla sekä monipuoliset kehittymispolut. Pankin tavoitteena onkin rakentaa jokaiselle työntekijälle hänen näköisensä kehittymissuunnitelma. Myös Rozan omat urahaaveet ovat kehittämis- ja valmentamistyön parissa.

”Tulevaisuudessa haluaisin edetä yhä vastuullisempiin tehtäviin valmentamisen ja kehittämisen saralla - uuden oppiminen ja muiden auttaminen innostavat minua edelleen! Koen merkitykselliseksi työn, jossa saan omalla panoksellani tarjota kollegoilleni puitteet yhdessä menestymiselle, joka onkin yksi OP Uusimaan arvoista.”