Hyppäys hiusalalta henkivakuuttamiseen – miten asiakkuusneuvoja Kamilla Heikkisen arki uudella alalla on lähtenyt käyntiin?

Yli kymmenen vuotta parturi-kampaajayrittäjänä toiminut Kamilla päätti rohkeasti vaihtaa alaa, ja nyt hän on tuore vahvistus OP-Henkivakuutuksen porukassa Tampereella. Kamillan into uuden oppimiseen ja aito halu auttaa asiakkaita avasivat ovet finanssialalle. Ensimmäiset kuukaudet ovat sujuneet riskihenkivakuuttamiseen perehtyessä sekä tiimikavereihin ja alaan tutustuessa. 

Kamillan uusi työarki on alkanut rauhallisesti. Muutaman kuukauden työskentelyn jälkeen hän kertoo sopeutuneensa hyvin tiimiin ja rooliinsa riskihenkivakuuttamisen parissa. Perehdytys on ollut perusteellista, työkaverit ovat olleet kannustavia, ja apua on aina löytynyt. "Ongelmiin on löydetty ratkaisut, ja jos joku ei tiedä, on yhdessä etsitty joku, joka tietää", hän kertoo.  

Henkivakuutuksen asiakkuusneuvojan roolissa asiakaspalvelu ja ihmisten auttaminen ovat keskiössä, aivan kuten parturi-kampaajan työssäkin. Kamilla on iloinen, että saa edelleen työskennellä ihmisten parissa myös uudessa työympäristössään. "Kuulun siihen vanhaan liittoon, joka nauttii ihmisten kanssa olemisesta", hän hymyilee.  

Koska Kamilla tuli uutena vakuutusalalle, ei hänellä vielä hetki sitten ollut tarkkaa käsitystä siitä, mitä kaikkea työ kokonaisuudessaan tulisi pitämään sisällään. Hän osasi kuitenkin odottaa rutkasti uuden oppimista ja hyppäsi uusiin tehtäviin valmiina ottamaan kaikki haasteet vastaan. Jo tradenomiopintojensa aikana Kamillalle heräsi vahva tahto päästä töihin juuri OP:lle, kuullessaan siitä hyvää muilta. Nyt päästyään syventymään asiakkuusneuvojan työnkuvaan, hän on oivaltanut, että henkivakuutusala on hänelle juuri oikea paikka. "Rakastan vakuuttamista niin paljon, että vakuuttaisin kaikki, jos se vain olisi mahdollista", Kamilla nauraa. 

Merkityksellisyyden tunnetta uuden tiimin kehittämisestä 

Riskihenkivakuutusten palvelut -tiimi, jossa Kamilla aloitti, on kokonaan uusi. Pelisäännöt on luotu alusta alkaen yhdessä, ja porukkaan on ollut helppo päästä mukaan myös uutena alan ulkopuolelta. Kollegoiden yhteinen tavoite onkin olla tiimi, jossa "kaikki haluavat työskennellä", Kamilla kertoo pilke silmäkulmassa. 

Työnsä parhaaksi puoleksi Kamilla mainitsee tehtävien monipuolisuuden sekä mahdollisuuden kehittää ja kehittyä. "Nyt kun olemme yhdessä uuden äärellä, minulla on mahdollisuus haastaa ja kehittää itseäni sekä olla mukana muokkaamassa riskihenkivakuuttamisen asiakaspalvelun toimintamalleja", Kamilla myhäilee. Hän kokee, että työn tarjoavan ainutlaatuisen tilaisuuden olla osa jotakin suurempaa ja vaikuttaa siihen, millaiseksi työyhteisö ja toimintakulttuuri muodostuvat. "Tunnen, että minua kuunnellaan ja että mielipiteilläni on aidosti merkitystä." 

Vuorovaikutustaidot asiakastyön keskiössä 

Kamillan mukaan vahvat vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot ovat asiakkuusneuvojan tärkeimpiä ominaisuuksia. Myös keskeneräisyyttä on hyvä sietää, sillä asiakkaiden vakuutusmuutokset saattavat vaatia lisäselvittelyä, jota tehdään yhdessä muiden osastojen kanssa. Kaiken keskiössä ovat kuitenkin asiakkaiden kohtaaminen. "Minua motivoi ja innostaa asiakaspalvelutyö erityisesti siksi, että haluan aidosti antaa asiakkaalle onnistuneen kokemuksen ja jopa ylittää odotukset. Sydämeni sykkii tälle työlle, ja olen iloinen, että voin tässäkin työssä auttaa ihmisiä." 

Entä mitä Kamilla haluaisi sanoa heille, jotka harkitsevat hakeutumista henkivakuutusalalle? "Ei tarvitse olla konkari, vaan halu oppia riittää." Hän kertoo olevansa hyvä esimerkki siitä, kuinka asenteella ja tahtotilalla voi saavuttaa paljon. "Se, että sinulla on tahtoa olla vielä joku päivä raudanluja vakuutusasiantuntija, riittää”, Kamilla rohkaisee. 

Kamilla toivoo tarinansa olevan inspiroiva esimerkki siitä, miten rohkeus ja avoimuus uusia mahdollisuuksia kohtaan voivat johtaa palkitsevaan suuntaan uralla. Nyt hänen intohimonsa ihmisten auttamiseen ja asiakaspalveluun pääsevät loistamaan aivan uudella tavalla elämän vakuuttamisen parissa.