Asiakkuusjohtaja Jyrki Jokelaa motivoi yhdessä menestyminen - niin asiakkaiden kuin oman asiakkuustiimin kanssa

Yhdessä menestyminen, vastuullisuus ja ihmisläheisyys – koko OP Ryhmän kanssa jakamamme arvot ovat toimintamme keskiössä ja ohjaavat päivittäistä arkeamme OP Uusimaassa. Arvot kiinnittivät myös kilpailijalta oranssiin joukkueeseen siirtyneen Jyrki Jokelan huomion. ”OP:n arvopohja puhutteli ja tuntui juuri itselleni sopivalta. Ensimmäisen vuoden aikana olen nähnyt, kuinka arvot eletään teoilla todeksi jokapäiväisessä työssä.”

OP Uusimaan yhteisöasiakkuuksien parissa työskentelevä Jyrki rakensi omaa urapolkuaan pitkään kilpailevassa pankkiryhmässä. Alun perin kasvatus- ja hallintotieteitä Rovaniemellä opiskellut Jyrki aloitti opintojensa loppupuolella henkilöstön kehittämisen tehtävissä Helsingissä, mutta finanssialan kipinän sytyttyä löytyi myös into oppia lisää pankkimaailmasta.

”Ensin halusin ymmärtää liiketoimintaa paremmin, jotta olisin etevämpi kehittämistyössäni. Lopulta asiakastyö vei kuitenkin mukanaan”, Jyrki kertoo ja jatkaa: ”Työskentelin muutamia vuosia henkilöasiakaspuolella edeten kassatehtävistä konttorinjohtajaksi asti. Sen jälkeen halusin kokeilla siipiäni yritysasiakasliiketoiminnan puolella ja olenkin viihtynyt yritysasiakkaiden parissa jo pian 10 vuoden ajan. Olen erittäin kiitollinen kaikista saamistani opeista tähänastisen urani aikana.”

Ennen OP Uusimaahan siirtymistä Jyrki keskusteli työmahdollisuuksista toisella paikkakunnalla OP:n kanssa, mutta muutto pois Uudeltamaalta ei sopinut perheellisen miehen elämäntilanteeseen. ”Sujuva rekrytointiprosessi, kuulemani hyvät asiat OP:n tavoista toimia sekä omaksi tuntemani arvot jäivät kuitenkin mieleeni kytemään”, Jyrki kertoo.

Sattumalta lyhyen ajan kuluttua OP Uusimaassa avautui avoin asiakkuusjohtajan tehtävä yhteisöasiakkuuksissa, jota Jyrki päätti hakea. Pian lyötiin jo kättä päälle uuden esihenkilön kanssa ja uusi työ Erityistoimialat ja yhteisöt -tiimissä alkoi helmikuussa 2023.

”Tapasin rekrytointiprosessin aikana sekä nykyisen esihenkilöni Markuksen että kollegani Aleksin. Kemiat kohtasivat molempien kanssa heti ja tuli sellainen fiilis, että näiden ihmisten kanssa haluan tehdä töitä”, Jyrki hymyilee. ”Lopullisen vau-efektin toi minulle räätälöity perehdytyssuunnitelma ja lämmin vastaanotto uudessa tiimissä – ihmisläheinen tapa kohdata ja halu menestyä yhdessä näkyivät konkreettisesti heti ensimmäisinä työpäivinä.”
 

OP Uusimaan kattava asiakkuustiimimalli erottuu joukosta

Nykyisessä työssään Jyrki työskentelee pääsääntöisesti OP Uusimaan julkisyhteisöasiakkaiden, eli muun muassa kaupunkien, kuntien, yleishyödyllisten yhteisöjen, hyvinvointialueiden sekä seurakuntien asiakasvastaavana. Salkusta löytyy asiakkaita ympäri Uuttamaata ja Jyrki nauttiikin reissaamisesta sekä verkostoitumisesta pankin laajalla toimialueella. Työtä ei kuitenkaan tehdä yksin: asiakkuuksia hoidetaan yhdessä oman asiakkuustiimin kanssa, jonka vetäjänä asiakasvastaava, eli Jyrki, toimii.

Asiakkuustiimi koostuu eri tuote- ja palvelualueiden kokeneista asiantuntijoista, jotta asiakkaan tarpeet tunnistettuaan tiimi pystyy tarjoamaan asiakkaalle erinomaisen sekä kokonaisvaltaisen palvelun hyödyntäen koko OP Ryhmän palvelutarjoomaa ja eri tuotealueita.

”Asiakkuustiimityöskentely oli minulle jo entuudestaan tuttua, mutta OP Uusimaa erottuu muista toimijoista tuote- ja palvelulaajudellaan; pystymme tarjoamaan asiakkaalle kaiken tarvittavan niin rahoituksen, maksuliikkeen, varallisuudenhoidon, korko- ja valuuttasuojausten sekä käyttöpääoman tehostamisen kuin yritysjohdon henkilökohtaisten palveluiden osalta. Lisäksi teemme yhteistyötä myös Pohjola Vakuutuksen ja Ilmarisen kanssa”, Jyrki avaa.

Ja arvot, ne näkyvät taas:

”Yhdessä menestyminen näkyy konkreettisesti tavoitteellisena yhdessä tekemisenä asiakkuustiimin kanssa ja itse tiimi on mahtava; täynnä itseohjautuvaa, kokenutta ja fiksua porukkaa. Kaikki haluavat pärjätä, menestyä ja saada kauppaa aikaiseksi – toki vastuullisuus huomioiden. Kuuntelemme toisiamme, opimme toisiltamme uutta ja teemme työtä aidosti yhdessä.”
 

Monta syytä viihtyä finanssialan kokeneelle ammattilaiselle

Yhteistä uramatkaa on taivallettu nyt reilun vuoden verran. Mikä kokenutta finanssialan ammattilaista innostaa ja miksi oranssissa joukkueessa viihtyy?

”Arjessa motivoivat asiakaskohtaamiset, yhteistyö oman kokeneen asiakkuustiimin kanssa ja menestyminen yhdessä. Tykkään työstäni ja uskon minulla olevan vielä opittavaa sekä mahdollisuuksia kehittyä jatkossakin. Sanonta ’asiakasvastaavan työ on parasta työtä, mitä rahoitusalalla voi tehdä’ pitää ainakin minun kohdallani paikkansa”, Jyrki hymyilee.

Hän kiittelee myös OP Uusimaan valmentavan johtamisen tapaa sekä yritysasiakasliiketoiminnon avointa kulttuuria, jossa kokeneen konkarin ideat ja palautteet muun muassa työskentelytapoihin sekä prosesseihin liittyen on otettu avosylin vastaan. Kehittämistyöstä innostuva Jyrki on ottanut tiimissään haltuun pelaajavalmentajan roolin, jossa hän pääsee tukemaan työkavereitaan oman osaamisen ylläpitämisessä sekä kehittämisessä.

Uusia oivalluksia on syntynyt työn lisäksi myös pankin vastuullisuustekoihin liittyen. Jyrkin mukaan nykyinen työnantaja erottuu jo edukseen oman toimialueensa sosiaalisena vastuunkantajana: jaamme vuosittain yhteistyötukea paikallisille yhdistyksille ja seuroille, opastamme nuorille taloustaitoja ja tuemme heidän työllistymistään Kesäduuni OP:n piikkiin -kampanjalla ja teemme yhteistyötä muun muassa Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piiri ry:n ja Lastenklinikoiden Kummit ry:n kanssa.

”Vastuullisuus on alallamme päivittäisessä työssä toteutuva itsestäänselvyys, mutta arjen työn lisäksi OP Uusimaa lähestyy arvoa ihmisläheisesti sosiaalisen vastuun kautta. Tällaisten tekojen takana on helppo seistä”, Jyrki summaa.