Asiakasneuvoja Juliana Pursiainen löysi uuden uran pankkialalta – miten työsuhteen alku sujui perehdytyksineen?

Asiakasneuvojana Tikkurilan toimipisteellä työskentelevä Juliana Pursiainen auttaa arjessaan OP Uusimaan henkilöasiakkaita hyvin moninaisissa pankin arjen asioissa ja haasteissa. Kipinä pankkiuralle syttyi jo muutama vuosi takaperin Julianan hoitaessa omia talousasioitaan OP:n asiakasneuvojan kanssa.

”Omia säästämisen ja sijoittamisen ratkaisuja tehdessäni oivalsin, kuinka välttämätöntä on pitää huolta omasta taloudestaan. Sitä kautta syntyi ajatus siitä, että minäkin voisin olla auttamassa ihmisiä pankkiasioissa sekä taloudenhallinnassa ja tehdä samalla itselleni merkityksellistä työtä”, Juliana summaa.

Kun haave työstä pankkialalla konkretisoitui, Juliana suuntasi OP Uusimaan urasivuille, löysi asiakasneuvojan työpaikkailmoituksen ja haki tehtävää heti. Julianaan oltiin pian OP Uusimaan rekrytoijien taholta yhteydessä ja sovittiin aika ryhmätapaamiseen, josta Juliana eteni yksilöhaastatteluun. Pian työsopimus odotti sähköisesti allekirjoitettavana sähköpostilaatikossa.

”Se oli kohtalon hommaa. Koko rekrytointiprosessi sujui jouhevasti ja joustavasti. Prosessin aikana kuulin paljon lisää asiakasneuvojan arjesta ja tunne unelmatyöstä vain vahvistui.”

 

Hyvin suunniteltu perehdytysohjelma toi pehmeän laskun uudelle alalle

Asiakasneuvojan rooli pankin peruspalveluiden parissa on monelle osaajalle ensimmäinen askel finanssialalle. Myös Juliana oli täysin uuden äärellä, vaikka urarepusta löytyikin paljon kokemusta erilaisista asiakaskohtaamisista ravintola- ja kaupan alalta: ”Siirtymä pankkimaailmaan ja myös tavoitteellisen myyntityön ääreen oli sekä motivoivaa että kutkuttavaa. Jännitin ensimmäistä työpäivää tosi paljon”, Juliana muistelee.

Uravaihdosta helpottavaksi tekijäksi nousi OP Uusimaan kuukauden mittainen, kattava ja huolellisesti suunniteltu asiakasneuvojien perehdytysohjelma. Perehtymiseen käytetään merkittävästi aikaa ja se koostuu niin finanssialan teoriasta kuin käytännön työn harjoittelemisesta.

”Kuukauden ajan minulla oli viikoittain 1–2 valmennuspäivää, joissa kävimme OP Uusimaan arvojen avulla läpi muun muassa osuuspankin historiaa ja nykytilannetta, osuustoiminnallisuutta ja työsuhteeseen sekä työhyvinvointiin liittyviä teemoja. Sen lisäksi teimme hyödyllisiä verkkokursseja yksin tai yhdessä muiden aloittaneiden kanssa.”

Tärkeimmäksi osaksi perehdytystä Juliana nostaa oman toimipisteensä nimetyn perehdyttäjän sekä kokeneiden osaajien työskentelyn seuraamisen. Perehdyttäjät ovat uusien työntekijöiden mukana tiiviisti, opastavat ensimmäisissä asiakaskohtaamisissa ja tukevat aina tarvittaessa. Myös työkavereilla on iso rooli:

”Oppiminen ei lopu ensimmäisen kuukauden jälkeen, vaan jatkuu monipuolisena työssäoppimisena tulevaisuudessa. Onneksi meillä on mahtava tiimi, jossa apua on saatavilla koko ajan ja asioita pohditaan paljon yhdessä. Se tuli yllätyksenäkin, kuinka suuressa ja tärkeässä roolissa tiimityöskentely meillä on.”


Monipuolinen rooli, etenemismahdollisuudet ja hyvä tiimihenki motivoivat arjessa

Muutaman kuukauden kokemuksen perusteella Juliana kokee viihtyvänsä nykyisessä asiakasneuvojan työssään erittäin hyvin. Työpäivät vaihtelevat kassapalveluiden ja infopisteellä työskentelyn välillä – toki yhtenä osana Julianan työtä on myös tavoittaa OP Uusimaan asiakkaat puhelimitse heidän tarpeitaan kartoittaen.

”Koen työni olevan kokonaisvaltaista asiakaspalvelua, jossa asiakas saattaa ensin saapua jonkin tietyn ongelman tai asian kanssa toimipisteelle, mutta samalla selvitämme yhdessä, ovatko asiakkaan palvelut ajantasalla. Työni on erittäin monipuolista ja koko ajan oppii uutta”, Juliana toteaa.

Arjessa Julianaa innostavat myös työkaverit sekä OP Uusimaan etenemismahdollisuudet tulevaisuudessa.

”Minulla on nykyisessä työssäni tosi hyvä fiilis. Meillä on tiiminä todella hauskaa yhdessä ja tunsin itseni heti tervetulleeksi. Vasta aloitettuani OP:lla olen ymmärtänyt, miten hyvät mahdollisuudet minulla on edetä urallani ja kuinka paljon siihen kannustetaan. Nyt on vain itsestäni ja omista kiinnostuksen kohteista kiinni, mihin suuntaan OP Uusimaassa tulevaisuudessa.”