Työntekijän tarina – “Taustatehtäviä kannattaa ehdottomasti kokeilla!”
“Moikka! Olen Henna Pura ja työskentelen OP:lla asiakkuusasiantuntijana ja Chapter Leadina. Löysin aikoinani intohimoni taustatehtävien parista ja olen vuosien varrella tehnyt monenlaista selvittelytyötä OP Ryhmässä. Tarinani kautta pääset tutustumaan pankin taustatoimintojen maailmaan!
Aloitin OP-urani Korson Osuuspankin konttorin kassalta tradenomiopintojeni viimeisenä vuonna. Asiakkaiden parissa työskennellessäni esihenkilöni huomasi, että olin hyvä selvittelemään asioita. Hän näki potentiaalini pankin taustatehtävissä ja suositteli minua avoinna olevaan asiakkuusneuvojan paikkaan, jonka ilokseni sainkin. Olen kiitellyt häntä persoonani ja vahvuuksieni huomioimisesta paljon jälkikäteen. Tulin taloon vuonna 2007 ja samalla tiellä olen edelleen 16 vuotta myöhemmin. Välissä olen käynyt muuallakin, kuten tehtävänkierrossa myynnin tuessa. Uudet tehtävät ovat olleet avartavia, mutta aina on ollut ihanaa palata takaisin kotiin.
Asiakkuusneuvojan työstä etenin muutama vuosi sitten asiakkuusasiantuntijan ja Chapter Leadin tehtäviin. Nykyään toimin Tilit-tiimissä liiketoiminnan, esihenkilöiden ja tekijöiden välissä pyrkien helpottamaan tekijöiden arkea. Chapter Leadina vastaan valmennuksesta ja laadunvalvonnasta liittyen kolmeen tehtäväalueeseen: henkilöasiakkaiden todistukset, vakuudettomien luottojen postista palautuneet kirjeet sekä tunnusmuutosyhdistelyt. Työarkeni koostuu myös asiantuntijatehtävistä, jotka sisältävät kehitystyötä esimerkiksi asioiden edistämisen ja ohjeiden päivittämisen muodossa. Toimin yhteyshenkilönä ja keskustelen liiketoimintojen kanssa tiliasioista, jotta tiedän, mitä alueellamme tapahtuu ja miten se vaikuttaa tekemiseemme.
Asiantuntijatehtävien lisäksi työnkuvani sisältää myös erilaisia taustatehtäviä. Tiimimme työskentelee taustatoiminnoissa, eli emme toimi asiakasrajapinnassa vaan meihin ollaan yhteydessä tikettien kautta. Asiakkaat ovat yhteydessä pankkiin tai keskitettyihin pankkipalveluihin, joista toimeksiannot välitetään meille tehtäväksi. Meiltä voi tilata dokumentteja, kuten saldo- ja korkotodistuksia esimerkiksi Kelaa tai viisumihakemusta varten. Emme ole koskaan suoraan asiakkaaseen yhteydessä vaan viestimme aina tikettijärjestelmän kautta. Työmme vaikuttaa kuitenkin paljon asiakkaan arkeen, koska tekemämme virhe voi johtaa esimerkiksi siihen, että asiakas ei saa etuuksiaan.
Rutiininomaista tai vaihtelevaa taustatyötä
Innostavinta työssäni on asioiden suunnittelu ja selvittely, koska tykkään pohtia ja kysellä. Selvittelytyössä pitää sietää tietynlaista keskeneräisyyttä, koska asioita ei saa valmiiksi tänään eikä välttämättä ensi viikollakaan. Toisaalta työn jäljen näkee taustatehtävissä konkreettisesti ja on palkitsevaa, kun saa suunniteltuja tekemisiä eteenpäin ja asioita kehitettyä.
Osa tiimimme tehtävistä on rutiininomaisia ja halutessaan täällä pääsee tekemään toistuvia perustehtäviä omassa rauhassa. Ketterä toimintamallimme mahdollistaa kuitenkin myös uuden oppimisen ja monipuolisen tehtävänkuvan, sillä OP:lla tiimit päättävät pitkälle itse tekemisen järjestämisestä. Tekijämme saavat halutessaan pöydälleen myös haastavampia tehtäviä, ja valmentajan roolissa pyrin aina kysymään tekijöiltä, että kaipaatko muutosta. Jos joku tiimiläisistämme on kiinnostunut esimerkiksi ohjeiden päivityksestä tai esityksen tekemisestä, annan mielelläni vastuuta ja tilaisuuden kokeilla uutta. Tärkeintä on kertoa ääneen, millaisista tehtävistä pitää eniten, koska vaihtoehtoja löytyy aina.
Taustatoiminnoissa työskennellään itsenäisesti mutta tiiviisti yhdessä
Taustatehtävät sopivat erityisen hyvin henkilöille, jotka pitävät tarkasta ja itsenäisestä työstä. Toisaalta tiimissämme on myös vähän suurpiirteisempiä tekijöitä ja heillekin on kysyntää - kaikki tuovat tiimiin oman panostuksensa ja erilaiset tekijät ovat iso rikkaus. Töitä voi tehdä monella eri tavalla ja saavuttaa silti saman lopputuloksen. On hienoa, kun tekijät osaavat tehtävien suorittamisen lisäksi pohtia ja kyseenalaistaa toimintatapojamme, koska niin saamme uusia oivalluksia.
Vaikka emme olekaan suoraan yhteydessä asiakkaaseen, myös suulliset ja kirjalliset viestintätaidot korostuvat taustatehtävissä. Tiimiemme voima on se, että teemme töitä tiiviisti toisiamme auttaen, vaikka tehtävät ovat usein itsenäisiä. Monissa tilanteissa on tärkeää osata kysyä, kun ei tiedä ja apua saa aina. Asiakaspalvelutyössä kohdataan päivittäin uusia ihmisiä, mikä vaatii tietynlaisia viestintätaitoja. Tässä työssä taas ollaan saman porukan kanssa paljon yhteydessä, jolloin etenkin avoimen keskusteluyhteyden tärkeys korostuu.
Rohkaisen lämpimästi kaikkia kokeilemaan taustatehtävissä työskentelyä! Kokeilematta ei voi tietää, ovatko konttori- vai back-office tehtävät itselle sopivampia. Pankissa asiakas odottaa edessä, kun taas taustatyöt vaativat enemmän selvittelyä tiukoillakin määräajoilla. Molemmissa maailmoissa on puolensa!”