Asiakkuusjohtaja Eveliina Lovénin pankkiuran kulmakivinä ovat ihmisläheinen asiakastyö, rohkea kokeilu ja uteliaisuus

OP Uusimaan pienten yritysasiakkuuksien asiakkuusjohtajana työskentelevä Eveliina Lovén on oiva esimerkki pankkialan ammattilaisesta, joka on uransa varrella ollut utelias ja kokeillut rohkeasti uutta. Myös intohimo asiakastyötä kohtaan on vienyt Eveliinan urapolullaan monipuolisesti erilaisiin rooleihin ja lopulta henkilöasiakkuuksista yritysasiakkuuksien pariin.

”Oikeastaan omaa urapolkuani määrittää asiakkaiden kanssa työskenteleminen ja uteliaisuus sekä rohkeus oppia uutta”, Eveliina aloittaa. Liiketalouden tradenomiksi vuonna 2007 valmistunut Eveliina tutustui finanssialaan jo opintojensa aikana saatuaan harjoittelupaikan toisesta finanssialan yrityksestä. Ensimmäinen vakituinen pankkialan työ löytyi kuitenkin oranssin liikemerkin alta silloisesta OP Helsingistä.

”Työskentelin ensin kassatoimihenkilönä ja henkilöasiakkaiden peruspankkipalveluiden parissa Bulevardin toimipisteellä. Olimme pieni, tiivis työyhteisö ja meillä oli tosi hauskaa yhdessä! Peruspalveluista siirryin melko nopeasti henkilöasiakasrahoituksen valmennukseen, jonka jälkeen pystyinkin auttamaan henkilöasiakkaitamme monipuolisesti niin heidän lainatarpeissaan kuin arkisissa pankkiasioissa”, Eveliina kertoo.

Muutaman vuoden jälkeen uteliaaksi ja uuden oppimisesta innostuvaksi itseään kuvaileva asiantuntija pohti, miten voisi kehittää itseään lisää. Mielenkiintoinen henkilökohtaisen pankkineuvojan pesti löytyi noin vuoden ajaksi kilpailevasta pankkiryhmästä ja samalla Eveliinan osaaminen laajentui myös säästämisen ja sijoittamisen ratkaisuihin henkilöasiakkaalle.

”Kurkistin rohkeasti hetkeksi aidan toiselle puolelle ja opin paljon uutta. Hieman yli vuoden jälkeen kävi kuitenkin onnellisesti: entinen esihenkilöni houkutteli minut takaisin OP:lle Private-asiakkaiden palvelupäälliköksi. Roolissani huolehdin OP Ryhmän varakkaimpien yksityishenkilöiden pankki- ja laina-asioista ja tein tiivistä yhteistyötä varainhoitajien kanssa”, Eveliina muistaa.

 

Varainhoitokonseptin kehittämisestä vaativiin esihenkilötehtäviin

Vuonna 2017 perhevapaalta palattuaan Eveliina pääsi mukaan perustamaan uudenlaista varainhoitokonseptia OP Helsingin Private-asiakkaille. Uudenlainen verkkoneuvotteluihin keskittyvä minitiimi koostui kolmesta varainhoitajasta, jotka osasivat monipuolisen osaamistaustansa avulla huolehtia asiakkaiden pankkiasioista laaja-alaisesti.

”Uusi rooli jännitti hieman, sillä en ollut vielä toteuttanut vaativaa varainhoitoa henkilöasiakkaille – toki olin seurannut tiiviisti varainhoitajien työtä palvelupäällikkönä työskennellessäni. Sain kuitenkin taas mahdollisuuden kokeilla rohkeasti omia siipiäni ja nautinkin silloin niin uudesta toimenkuvastani kuin uusien toimintamallien kehittämisestä”, Eveliina sanoo.

Kolmen vuoden jälkeen vuonna 2020 menestyksekkäästä verkkoneuvottelukonseptista tuli arkipäivää, kun maailmalle levinnyt koronapandemia muutti pankin asiantuntijoiden työtä perusteellisesti ja verkkoneuvottelut yleistyivät. Samaan aikaan Eveliina sai kannustusta hyödyntää omaa kattavaa osaamistaan esihenkilötehtävissä ja päätti hakea sopivaa paikkaa OP Helsingin sisältä. Toisella yrittämällä tärppäsi ja seuraava työtehtävä löytyi henkilöasiakkaiden rahoituksen liiketoiminta-alueelta lainoja neuvottelevan tiimin esihenkilönä.

”Esihenkilötyö oli äärimmäisen opettavaista ja älyttömän kiinnostavaa. Tehtävä vaati erilaisia ominaisuuksia kuin asiakastyö ja opettikin minulle lisää suunnitelmallisuutta, ajanhallintaa, kärsivällisyyttä sekä ihmisten kuuntelua. Mutta ajankohta ja olosuhteet uuden oppimiselle eivät välttämättä olleet siinä kohtaa itselleni otollisimmat; opettelin ison, laajalle alueelle sijoittuvan tiimin johtamista koronapandemian sekä valtavan asuntorahoitusbuumin yllättäessä meidät kaikki. Samalla elimme kiireistä pikkulapsiarkea vapaa-ajalla”, Eveliina muistaa.

OP Helsingin yhdistyessä Itä-Uudenmaan sekä Uudenmaan Osuuspankin kanssa vuonna 2022 eteen tuli mahdollisuus aloittaa puhtaalta pöydältä erilaisessa roolissa. Eveliina päätti ilmaista kiinnostuksensa laajentaa osaamistaan yritysasiakasrahoituksen pariin ja näin löytyi nykyinen rooli asiakkuusjohtajana OP Uusimaan pienistä yritysasiakkuuksista huolehtivassa tiimissä.


Jatkuvaa oppimista ja sopivasti vaihtelua hyvässä yhteishengessä

Päivittäisessä työssään asiakkuusjohtajana Eveliina tekee uusasiakashankintaa ja huolehtii oman asiakassalkkunsa yrityksistä yhdessä pankin sekä Pohjola Vakuutuksen asiantuntijoista koostuvan asiakkuustiiminsä kanssa.

”Nykyinen tehtäväni on tuntunut todella mielekkäältä. Siirryin eri liiketoiminta-alueelle, joka mahdollisti itselleni taas uuden oppimista ja syventymisen asiakastyöhön. Pääsen keskustelemaan asiakkaiden kanssa entistä syvemmin heidän tarpeistaan sekä tulevaisuuden tavoitteista, ja ratkaisuvaihtoehdot yritysasiakkaille ovat entistä laajemmat. Innostun, kun pääsen vaivaamaan päätäni ja pohtimaan, millä keinoin asiakkaan tarve parhaiten ratkaistaan”, Eveliina kertoo.

Eveliinan mukaan työskentely yritysasiakkaiden kanssa motivoi myös siksi, että rooli mahdollistaa loputtoman oppimisen. Jokainen asiakas on erilainen, sillä toimialat, kokoluokat, elinkaaren vaiheet ja tarpeet vaihtelevat jatkuvasti. Mutta mitkä muut asiat pitävät jo 17 vuotta OP:lla viihtyneen osaajan tyytyväisenä?

”Arvostan tuttuutta ja turvallisuutta työnantajassa, mutta samalla tykkään vaihtelusta ja itseni haastamisesta – sitä OP on minulle tarjonnut. Esihenkilöillä on ollut iso merkitys itselle oman urapolkuni aikana, samoin ihanilla asiakkailla ja tiimeillä. Jokaisessa tiimissäni on aina ollut älyttömän hyvä yhteishenki ja tosi kivat työkaverit. Se kertoo varmasti jotakin organisaatiokulttuuristamme”, Eveliina sanoo ja jatkaa:

”Arvostamme erilaisuutta ja erilaisia vahvuuksia. Myös huumorille on tilaa! Vaikka teemme työtä suurella sydämellä ja tavoitteellisesti, voi arjen työstä ja haasteista puhua kevyesti hyvää huumoria viljellen.”