Asiakkuusasiantuntija Annemari Valo on päässyt jakamaan osaamistaan uudessa asiakaspalveluorganisaatiossa – millaista on työskentely OP Uusimaan Kuopion yksikössä?

Annemari on kulkenut määrätietoisesti kohti uusia haasteita ja kehittänyt osaamistaan askel kerrallaan. Nyt hän työskentelee OP Uusimaan uudessa, hiljattain perustetussa asiakaspalveluorganisaatiossa Kuopiossa, jossa hän auttaa asiakkaita monipuolisesti pankkiasioissa sekä perehdyttää uusia työntekijöitä. Alusta asti uudessa yksikössä mukana oleminen on antanut Annemarille tilaisuuden kehittyä, jakaa osaamistaan ja vaikuttaa konkreettisesti organisaation arkeen. 

Yksi parhaista työyhteisöistä  

Ensimmäiset kuukaudet uudessa työyhteisössä ovat sujuneet Annemarin mukaan erinomaisesti: "Vaikka olemme vielä uusi porukka ja haemme toimintatapoja, arki on lähtenyt mukavasti rullaamaan.” Annemari on työskennellyt aiemminkin OP:lla, joten kokeneena työntekijänä hän on päässyt perehdyttämään uusia kollegoja Kuopiossa. Samalla hän on itse syventänyt osaamistaan muun muassa kolmen viikon rahoituskoulutuksessa. “Arvostan sitä, että myös oman osaamiseni kehittäminen huomioitiin ja sille tehtiin aikaa”, hän iloitsee. 

Työyhteisö vastikään perustetussa asiakaspalveluorganisaatiossa on tuore, mutta Annemarin tiimi on jo onnistunut hyvän työilmapiirin luomisessa. Hän kuvailee lämmintä ja helposti lähestyttävää työilmapiiriä yhdeksi parhaista, missä hän on ollut. “Olemme samanhenkinen porukka, ja meillä on aidosti hauskaa työpäivien aikana”, hän sanoo hymyillen. 

Uusia haasteita ja haaveita 

Itsensä haastaminen ja uskallus uudistua motivoivat Annemaria ja ovat olleet avain hänen urakehitykselleen. Ura OP:lla alkoi muutama vuosi sitten, kun hän teki rohkeasti hyppäyksen tuntemattomaan ja vaihtoi terveydenhoitoalalta finanssialalle ja aloitti asiakasneuvojana henkilöasiakkaiden peruspalveluiden parissa. Annemari eteni nopeasti entistä vastuullisempiin tehtäviin asiakkuusasiantuntijaksi. ”Kaipasin lisähaasteita ja siirryin toimipisteelle ottamaan haltuun rahoituksen ja sijoittamisen palveluita Omistaja Plus -asiakkaiden yhteyshenkilönä”, Annemari kertoo.   

Asiakasrajapinnassa työskentely veti kuitenkin entistä terveydenhoitajaa edelleen puoleensa, ja kun mahdollisuus hakea täysin uuteen asiakaspalveluorganisaatioon avautui omassa kotikaupungissa, Annemari tarttui tilaisuuteen. OP Uusimaassa häntä houkuttelivat hyvät kehittymismahdollisuudet sekä ainutlaatuinen tilaisuus olla mukana vaikuttamassa toimintaan alusta alkaen.  
 
”OP Uusimaa on iso ja luotettava toimija, jossa näen helposti oman tulevaisuuteni”, Annemari kuvailee. Osaamisen kehittämiseen ja vastuun kasvattamiseen kannustetaan Annemarin mukaan OP Uusimaassa aktiivisesti: ”Omia toiveita ja haaveita kysellään sekä kuunnellaan. Siitä tykkään todella paljon.” 

Tiedonjanoisuus ja muiden auttaminen keskiössä 

Annemari kokee työnsä monipuoliseksi ja merkitykselliseksi täynnä asiakaskohtaamisia ja uuden oppimista. Työpäivät sisältävät OP Uusimaan asiakkaiden neuvontaa laajasti erilaisissa arjen pankkiasioissa sekä esimerkiksi lainamuutoksissa ja säästämisratkaisujen löytämisessä. Iso osa työtä on myös muiden apuna oleminen. Annemari nauttii muiden auttamisesta aidosti, olipa kyseessä asiakkaiden ongelmien ratkaiseminen tai kollegoiden tukeminen monimutkaisissa tilanteissa. ”Oikeasti tykkään ja innostun siitä, että saan olla mukana ratkaisemassa erilaisia haasteita loppuun asti”, hän kertoo.  

Erilaiset asiakaskohtaamiset ja haasteet opettavat jatkuvasti. ”On hienoa, että viikoittain on mahdollisuus oppia uutta tai syventää osaamistani – olen todella tiedonjanoinen ihminen”, Annemari sanoo. Tiedonjanoisuus onkin yksi ominaisuuksista, minkä merkitystä Annemari korostaa roolissaan hyödylliseksi. Toiseksi tärkeäksi ominaisuudeksi hän nostaa ihmisläheisyyden, sillä työssä ollaan jatkuvasti tekemisissä ihmisten kanssa: ”Asiakkaat kohdataan aina yksilöllisesti ja aidosti kuunnellen.” Ratkaisukeskeisyys ja avoin mieli taas auttavat toimimista muuttuvassa toimintaympäristössä, jossa ohjeistukset päivittyvät usein. 

Annemari kannustaa tarttumaan rohkeasti uusiin haasteisiin ja suosittelee hakemaan mukaan OP Uusimaan asiakaspalveluorganisaatioon tilaisuuden tullen. ”Meillä odottaa mukava ja energinen työporukka”, hän lupaa iloisesti.