Kundbetjäning öppnar många möjligheter inom OP Gruppen

Vår vision är att vara Finlands ledande och attraktivaste finansgrupp. Det här innebär bland annat att vi vill vara våra kunders och partners förstahandsval, att vi vill vara där våra kunder är, och att vi är sakkunniga, pålitliga och ansvarsfulla. I centrum för allt står emellertid människorna, våra OP-medarbetare – de som förverkligar målen varje dag då de möter våra kunder.

Våra experter som arbetar i kundgränssnittet spelar en verkligt viktig och betydelsefull roll för hela OP Gruppens verksamhet. De är ofta den första kontakten när våra kunder behöver råd eller om det har inträffat en skada. De hjälper våra kunder att få tillgång till de mångsidiga och övergripande tjänstehelheter som kunderna behöver både i fråga om bank- och försäkringsprodukter. Inom bankrörelsen finns det arbetsuppgifter inom banktjänster för privatkunder och företagskunder samt finansieringstjänster och kapitalförvaltning. Inom försäkringsrörelsen är arbetsuppgifterna förknippade med till betjäning av privatkunder och företagskunder samt ersättningstjänsten. Uppgifterna inom bankrörelsen är förknippade med antingen till lokalandelsbankerna eller till centralinstitutet som levererar centraliserade tjänster, medan uppgifterna inom försäkringsrörelsen finns i Pohjola Försäkring. Våra uppgifter är förlagda till olika orter.

Eftersom vi också vill vara där våra kunder är, betjänar vi våra kunder via flera kanaler, dvs. per telefon, via chatt och med nätmeddelanden. Vårt kundlöfte är ”ordna allt på en gång”. Med den här principen avser vi att vi alltid strävar efter att hitta en lösning på kundens behov på en gång och över organisationsgränserna.

Är du den expert som vi söker?

Vi har lärt oss att inte alltför noggrant fastställa vem som passar för kundtjänst- och säljarbete i OP Gruppen. Hos oss finns experter med mycket varierande bakgrund – såväl i fråga om kompetens som erfarenhet. Vi förutsätter inte heller tidigare erfarenhet från finansbranschen, eftersom varje anställning hos oss börjar med en omfattande introduktion.

Det viktigaste för oss är att hitta personer som är lämpliga för uppdraget. De förenas av ett kundorienterat och lösningsfokuserat sätt att tänka och arbeta. Vi arbetar i team, men på grund av arbetets natur förutsätter uppgifterna förmåga till självständigt beslutsfattande, flexibilitet och initiativförmåga. Vår arbetsstil är målmedveten och vår omvärld har ett högt tempo, och därför passar uppgifterna i kundgränssnittet särskilt bra för personer som upplever detta som en inspirerande och berikande aspekt i arbetet.

Våra anställda kan också ha varierande utbildningsbakgrund. Oftast har de exempelvis en kommersiell eller teknisk utbildning. Vi är emellertid noggranna med att våra anställda ska känna att inlärning och kompetensutveckling är meningsfullt, eftersom detta är någonting som vi satsar mycket på. Om vi ska sammanfatta egenskaperna hos den expert som vi söker i en mening, kan den i all sin enkelhet lyda till exempel så här: ”en vilja att vara bäst på att skapa en oslagbar kundupplevelse!”.

Eftersom livet är mer än bara arbete

För oss OP-anställda är livet också annat än arbete. Vi har redan under en tid ställt om oss till verksamhet som baserar sig på arbete i självstyrande team med syftet att undanröja hinder i arbetet och minska byråkratin. För oss är det viktigt att arbete och fritid går hand i hand, och som arbetsgivare är vi inställda på att vara flexibla i olika livssituationer. I OP:s interna enkäter nämner våra anställda också ofta arbetsgemenskapen och kollegerna som det bästa med arbetet, och det är vi stolta över. 

Till våra personalförmåner hör bank-, försäkrings- och lånetjänster till personalvillkor. Dessutom får du tillgång till omfattande företagshälsovård, en övergripande vårdkostnadsförsäkring och en olycksfallsförsäkring för heltid. Du får dessutom en motions- och kulturförmån av oss och möjlighet till förmånlig semester genom OP:s semesterfaciliteter. Eftersom vi är ett stort hus kan vi givetvis också erbjuda motsvarande förmåner för personlig yrkesinriktad tillväxt och utveckling.