Jonne Heikkinen havahtui elämän rajallisuuteen ja teki täyskäännöksen urallaan – nyt entinen luokanopettaja valvoo välituntien sijaan häiriösignaaleja OP:n palveluhallinnassa
Jonne Heikkinen työskentelee asiantuntijana Palveluhallintakeskuksessa, joka valvoo prosessien toimintaa ja havainnoi häiriötilanteita. Heikkisen työtausta on kuitenkin aivan toisaalla. Kuinka luokanopettaja päätyi it-tehtäviin, ja mitä hän on oppinut matkan varrella?
Palveluhallinnan Jonne Heikkisen on varauduttava työssään monenlaisiin yllättäviin tilanteisiin. Niitä saattavat olla vaikkapa korttien toiminnan lakkaaminen tai maksujen jumiutuminen tuntemattomasta syystä. Häiriöt eivät katso aikaa tai paikkaa, joten PalHan osaajat ovat valmiudessa ympäri vuorokauden. Häiriöiden tullen tiimi varmistaa, että selvitys lähtee käyntiin ja prosessi etenee sujuvasti maaliin.
Kun Heikkinen aloitti PalHassa tammikuussa 2023, hän tuli it-alalle keltanokkana. Mikä sai kasvatustieteilijän hyppäämään tuntemattomaan, ja miltä tekninen rooli on maistunut?
Kiinnostus tietotekniikkaan punaisena lankana
Jyväskylän yliopistossa opiskellut Jonne aloitti työt alakoulun opettajana 2011. Lasten parissa työskentely oli palkitsevaa, ja rauhallinen ja organisoitu Heikkinen viihtyi työssään. Opetusyhteisöissä tietotekniset vastuut valuivat usein tekniikasta kiinnostuneelle Jonnelle.
– Hallinnoin koulun tietokoneita ja it-laitteistoa – ohjasin henkilöstöä älylaitteiden käytössä ja autoin ongelmissa. Rooli oli luonteva, vaikka minulla ei ollut it-alan koulutusta.
Palo opettamiseen siivitti Heikkistä työssään yli vuosikymmenen ajan. Kun uutisotsikoihin nousseet sosiaaliset ongelmat kiristivät opetusyhteisöjä 2020-luvulla, Jonnen oli myönnettävä, että koulumaailma oli käynyt raskaaksi. Ajatus muutoksesta hiipi mieleen.
Kriisi pysäytti ja paljasti mahdollisuuksia
Alkuvuotta 2022 leimasi järkytys, kun Heikkinen sairastui vakavasti. Mielen valtasi epätietoisuus ja pelko. Vaikka alkushokki vaihtui pian helpotukseen positiivisesta ennusteesta, edessä oli pitkä hoitojakso.
– Yhdeksän kuukauden sairausloman aikana ehdin pohdiskella elämää. Kysyin itseltäni, haluanko palata takaisin vanhaan – jos haluaisin tehdä muutoksia, nyt olisi täydellinen hetki.
Jonne selaili uteliaana rekrytointisivustoja ja bongasi OP:n työpaikkailmoituksen, jossa huomion kiinnitti kuvaus ”havaitsee häiriöt, puuttuu tilanteisiin, kontaktoi oikeat ihmiset”.
– Sehän kuulosti aivan välituntivalvojan tehtävältä, Heikkinen naurahtaa.
Tuttujen ominaisuuksien lista jatkui, kun kriteeristössä mainittiin hyvät viestintätaidot. Jonne kuitenkin epäröi hakemista, sillä it-alan kokemus puuttui, lukuun ottamatta kesätyötä matkapuhelintehtaalla.
– Laitoin sähköpostia hausta vastaavalle esihenkilölle. Kysyin, kannattaako minun hakea vai etsitäänkö tehtävään henkilöä, jolla on it-alan koulutus. Esihenkilö rohkaisi vahvasti hakemaan ja kertoi, että tiimissä työskentelee porukkaa monenlaisista taustoista.
Jonne lähetti hakemuksen, ja muutaman kuukauden kuluttua hän aloitti työt OP:lla.
Uuden oppiminen haastaa ja palkitsee
Hakuprosessin aikana esihenkilö teki Heikkiselle selväksi, että uuden roolin opettelu vaatisi kovaa työtä. Heti alussa vastaan tuli paljon uudenlaista sanastoa.
– Koulumaailman kieli eroaa pankki- ja it-termistöstä, ja lyhenteiden haltuun ottaminen kesti hetken. Työkieli vaihtui suomesta englanniksi, ja monet käytännön työtavat olivat uusia. Nykytyössäni onneksi palaverit kuuluvat selkeästi työaikaan, toisin kuin opettajan hommassa. Operoin sekä päivä- että yövuoroissa, mikä tuo mukavaa vaihtelua. Yövuoroissa on ihan oma tunnelmansa.
PalHassa on tärkeää reagoida tilanteisiin oikea-aikaisesti ja oikealla tavalla, samoin kuin opettajana.
– Jos häiriöilmoitus tulee ilta-aikaan, on tehtävä päätös, herättääkö asiasta vastaavan ihmisen. PalHan on oltava järjen ääni ja tyyni toimija – työ vaatii rautaisia hermoja.
Jonne kertoo kehittäneensä paineensietokykyään koulumaailmassa, jossa hymähdeltiin Heikkisen ”lehmän hermoille”. Palvelunhallinnassa hoidetaan sekä sisäistä häiriöviestintää että viranomaisraportointia, joten timanttiset viestintätaidot ovat jatkuvassa käytössä.
Ex-opettaja myöntää tuoneensa rooliin koulusta tutun punakynän heiluttelun – ainakin symbolisesti.
– Minusta on tullut PalHan oma kielipoliisi. Onneksi tiimikaverit ottavat sen hyvällä.
”Osaamisen kehittäminen on kunnia-asia työssäni”
Pedagogiikan asiantuntijana Jonne suitsuttaa OP:n vahvaa osaamisen kehittämisen kulttuuria.
– Täällä on paljon eri koulutusmahdollisuuksia – on hienoa, että ihmiset hyödyntävät 70:20:10-mallia aktiivisesti. Uusiin ilmiöihin voi perehtyä monella tavalla, vaikka lukemalla kirjallisuutta tai lehtiä. Itse koetan jatkuvasti laajentaa osaamistani. Pidän sitä kunnia-asiana asiantuntijatyössä.
Heikkinen viihtyy erinomaisesti tehtävässään, jota kuvailee näköalapaikaksi OP:n palveluihin. Oma PalHa-tiimi saa Jonnelta kehuja positiivisesta meiningistään.
– Joukkoon mahtuu monta erilaista persoonaa ja eri ikäluokkaa, mutta keskinäinen kunnioitus ja kannustamisen kulttuuri on vahva.
Heikkinen on tyytyväinen alanvalintaansa, vaikka muutos on tarkoittanut uuden opettelua.
– Epämukavuusaluetta täytyy alussa sietää. Kyseleminen on vaatinut kärsivällisyyttä ja nöyryyttä, mutta kaikki vaiva on kannattanut. Tässä hetkessä olen ylpeä itsestäni – uudelle tielle lähteminen vaatii rohkeutta.