API-rajapintoja kehittävä Heidi Mitronen on monien muutosten tekijä
Heidi Mitronen työskentelee Senior Specialistina Luukku-tiimissä, jossa kehitetään API REST-rajapintoja. Lähes 30-vuotiselle OP-uralle on mahtunut monta suurta taitekohtaa ja teknologista siirtymää.
Kun Heidi aloitti Pohjolassa 1997, elettiin jännityksentäyteistä aikaa. Vuosituhat oli vaihtumassa, ja asiantuntijat ennakoivat niukoilla bittimäärillä pyörivien järjestelmien sekoavan. ATK-Instituutissa vielä opiskellut Heidin tiimi oli osaltaan varmistamassa, että yhtiö selviäisi Y2K:sta kunnialla.
– Kun uudelle vuosituhannelle päästiin ilman ongelmia, onnistumisen riemu oli suuri.
Jännityksen hetkiä öisissä konesaleissa
Heidin uralle on mahtunut monta teknologista siirtymävaihetta. Yksi mieleen painuneista muutoksista oli yhdistymisen jälkeen tehty konesaliuudistus.
– Viikkojen ajan tulimme töihin sunnuntaisin aamuyöllä varmistamaan sovellusten toimivuutta, kun piuhoja käännettiin konesalista toiseen. Yhtenä yönä H-hetkellä jännitettiin, toimivatko korttimaksusovellukset edelleen. Kulkiessani hiljaisilla käytävillä ja istuessani pimeässä keräämässä testaustuloksia tajusin, kuinka paljon kriittisiä asioita tapahtuu hyvin pienissä aikaikkunoissa, piilossa suurelta yleisöltä.
Muutoksessa piilee kasvun mahdollisuus
OP:lla tehtyjen muutosten myötä Heidille aukeni mahdollisuus toteuttaa loogista suunnittelupuolta arkkitehdin roolissa. Pitkä OP-ura onkin pitänyt sisällään lukuisia eri tiimejä ja titteleitä – Heidi on toiminut mm. sovelluskehittäjänä, järjestelmäasiantuntijana ja ratkaisuarkkitehtina. Maisemarikkaalla urapolulla on auttanut muuntautumiskyky sekä se, että ei jämähdä vain ”omaan juttuunsa”.
– Tässä ammatissa muutos on jatkuvaa, joten vanhaan ei voi jäädä jumiin. Mieluummin kannattaa yrittää ammentaa uudistuksista innostusta omaan tekemiseen.
Kun OP:lla alettiin vuonna 2016 toteuttaa asiakastietojen yhteisiä tosiaikapalveluita eli API-rajapintoja, Heidi pääsi rakentamaan uutta tiimiä ja luotsaamaan kokonaisuutta, joka sai nimen Luukku.
Konkreettisesti läsnä asiakkaiden arjessa
Luukku-tiimin työ tapahtuu palveluiden julkisivun takana, systeemien syövereissä. Vaikka asiakkaan silmään osuvat pääasiassa pintakerroksen käyttöliittymäsovellukset, on saumaton rajapintaratkaisujen ketju hyvin toimivien palvelujen elinehto. Ratkaisujen suunnittelu vaatii paljon tiimin sisäistä ja eri tiimien välistä kommunikaatiota.
– Toimin usein tulkin ja viestinviejän roolissa. Teen esiselvityksiä, neuvottelen Product Ownereiden, Solution Analystien, Tech Leadien ja Process Ownereiden kanssa – käännän bisneskieltä kehittäjille ja toisin päin.
Palkitsevia hetkiä Heidille ovat uudet lanseeraukset ja pitkäjänteisen työn konkretisoituminen. Tuoreeksi onnistumiseksi hän mainitsee positiivisen luottotietorekisterin, johon Luukku teki API-rajapinnan.
– Istuimme töissä pääsiäissunnuntaina jännittämässä käyttöönottoa. Onnistumisen tunne on hieno, kun kaikki toimii kuten pitää.
Toisena esimerkkinä työn palkitsevuudesta Heidi nostaa esiin koronakevään 2020, kun suuri määrä asiakkaita siirtyi digiasiointiin, ja julkisuudessa käyty runsas keskustelu pankki- ja vakuutusasioinnin lisääntymisestä näkyi suoraan Luukun API-rajapintojen kutsumäärissä.
– Silloin käyttöraportteja katsellessa tuntui, että olemme olleet vaikuttamassa isosti yksittäisten asiakkaiden elämään ja koko yhteiskuntaan. Olimme tehneet tiiminä hienon matkan vuodesta 2017, jolloin ensimmäinen Luukun API-rajapinta otettiin käyttöön tuotannossa.
Utelias asenne pitää pyörät pyörimässä
Vaikka Heidin työ on siirtynyt teknisestä koodaamisesta suunnitteluun, hän pitää itseään kiinni eri järjestelmien jatkuvissa toiminnoissa osallistumalla palveluiden seurantaan ja selvitystehtäviin. Suurena voimavarana on aina ollut uteliaisuus.
– Vaikka olen jokseenkin introvertti ja viihdyn taustalla, olen uskaltanut kysellä aktiivisesti. Se on keskeinen tapa oppia. Kannustan vahvasti myös joukon hiljaisimpia osallistumaan, sillä yhdessä syntyy suuria oivalluksia.
Heidi kokee kehittyneensä vuosien varrella rohkeammaksi. Hän kiittelee aiempien vuosien kokeneita työtovereitaan, jotka jakoivat auliisti tietoa ja osaamistaan kiinnostuneelle tuoreelle tekijälle.
– Parasta työssäni on monipuolisuus. OP:lla on ollut aina mahdollista hypätä uusiin hommiin ja laajentaa osaamista. Se pitää kiinnostusta yllä – en ole päässyt kyllästymään.
Juuri nyt Heidin pitää kiireisenä Pohjoismaidenkin mittaluokassa kunnianhimoinen Azure-pilvisiirtymä. Mielenkiintoisia ja mullistavia hankkeita riittää OP:lla siis tulevaisuudessakin.