OP Ryhmän CRM-kehityksessä luotetaan Microsoftin kyvykkyyksiin

Vahvasti tulevaisuuden teknologioihin panostava OP Ryhmä työstää parhaillaan asiakkuudenhallinnan järjestelmäuudistusta, jonka keskiössä on Microsoft Dynamics 365 CRM. Tarkoituksena on rakentaa ryhmätasolla toimiva yhteinen alusta, jota voidaan hyödyntää OP:n kaikissa liiketoiminnoissa. 

Microsoftin laaja tuoteperhe on vuosien ajan toiminut Suomen suurimpiin softataloihin lukeutuvan OP:n luottokumppanina. Innovatiivista kehitystyötä tehdään eri puolilla organisaatiota ja Dynamicsin lisäksi talossa tullaan hyödyntämään kattavasti Power Platformin kyvykkyyksiä. Niin ikään Azure on olennainen osa CRM:n kehitystä, minkä lisäksi se ottaa jatkuvasti vankempaa jalansijaa OP Ryhmässä, kun toimintaa viedään pilvisiirtymän myötä kohti aina kestävämpiä ratkaisuja. Valitun teknologian puolesta puhuvat paitsi tuotteiden tuttuus myös niiden yhdistettävyys sekä jatkuva kehitys. 

“Microsoftin tuotteet ovat kehittyneet huimaa vauhtia viime vuosien aikana ja tarjonnan laajuus on tietenkin herkullinen tilaisuus hyödyntää eri tuotteiden synergioita toistensa kanssa”, kertoo CRM-hanketta luotsaava Senior Product Owner Eero Mikkola. 
 

Kestävää ja tehokasta kehitystä koko Microsoft-ekosysteemiä hyödyntäen 

Microsoft päivittää tuotteitaan jatkuvasti, mikä helpottaa CRM-hankkeen edistämistä merkittävästi. Kehitystyössä hyödynnetään Dynamicsin perus- tai niin sanottuja Out of the box -kyvykkyyksiä, minkä kautta varmistetaan päivitysten sulava vastaanotto. Samalla kehittäjille vapautuu aikaa keskittyä enemmän liiketoiminta- ja prosessilähtöiseen yhteistyöhön sekä tehokkaiden ratkaisujen rakentamiseen. 

“Ryhmätasolla meidän tehtävämme on varmistaa, että jokainen liiketoiminto saa asiakkuudenhallintajärjestelmästä kaikki edut ja hyödyt irti. Liiketoimintojen käyttötarpeet vaihtelevat paljon, mutta tarpeissa on myös paljon yhtäläisyyksiä esimerkiksi asiakkaan perustamisen, tarjousten, tehtävienhallinnan ja asiakkuuden hoidon osalta. Ymmärtämällä eri liiketoimintojen tarpeet, voimme rakentaa yhteiset kyvykkyydet tehokkaasti ja samanaikaisesti useammalle liiketoiminnolle”, kuvailee Eero. 

Microsoftin ekosysteemin tuotteilla on CRM-kehityksessä tärkeä rooli. Azurella mahdollistetaan muun muassa integraatiokyvykkyyksien kehittäminen sekä liiketoimintapalveluiden ja kanavariippumattomien sovellusten luominen.  

”Azure on pilviteknologiana OP:lle alue, johon panostamme vahvasti. Alati ja nopeasti muuttuvassa maailmassa yhteiset linjat aina infrastruktuurista sovellusarkkitehtuuriin luovat kyvykkyydet reagoida nopeasti ja kehittää kestävästi”, Eero jatkaa. 

Power Platformin mukanaan tuomat low-code-, no-code- ja automaatiokyvykkyydet mahdollistavat nopean ja matalan kynnyksen kehittämisen toimihenkilökanavassa. Applikaatio- ja automaatiokehitys tukee liiketoimintaprosessien suorittamista, yksilöllisten käyttötapausten ratkaisua sekä toimihenkilön työkokemuksen parantamista laadukasta raportointia unohtamatta.  

”Dynamicsin, Power Platformin ja Azuren kyvykkyyksien kombinaatio mahdollistaa asiakaskohtaamisten saumattomat ja tehokkaat palvelut”, Eero kiteyttää. 
 

Paras lopputulos syntyy osaamista yhdistämällä ja ihmisiin panostamalla 

OP Ryhmässä D365 CRM:ää rakennetaan yhdessä, joten kehitykseen osallistuvat aktiivisesti devaajat, määrittelijät, asiantuntijat ja toimihenkilötkin. 

“Hyvän työkalun rakentamiseen tarvitaan useita näkökulmia ja siksi Dynamicsia kehitetään monen eri osaajan yhteistyönä. Uusien ratkaisujen luominen onnistuu parhaiten ymmärtämällä samanaikaisesti liiketoimintaa, loppukäyttäjän tarpeita sekä teknologisia kyvykkyyksiä. Uskomme, että paras lopputulos saavutetaan kehittäjien ja käyttäjien yhteisen keskustelun, pohdinnan ja sparrailun kautta”, Eero kuvailee.   

Dynamics- ja pilvikehitykseen on ympäri OP:ta hypätty innolla mukaan, tekijöiden taustasta ja toiminta-alueesta riippumatta. Uusien teknologioiden käyttöönotto mahdollistaa niin vanhoille kuin uusillekin OP:laisille jatkuvaa oppimista sekä yksilöllisten urapolkujen rakentamista, oli oma osaaminen sitten IT-painotteista tai liiketoiminnon asiantuntijuutta. 

“Tärkeintä ei aina ole se, kuinka paljon osaa, vaan se että on innovointikykyä miettiä paitsi nykytilaa, myös tulevaisuuden toimintatapoja. Siksi me panostamme erityisesti ihmisiin, koulutuksiin ja visiointiin siitä, mitä voimme vastaisuudessa tehdä moderneilla ratkaisuilla, laajaa yhteistyötä tekevien ammattilaisten toimesta,” Eero päättää.