Adrian Yorke rakastaa uusien IT-taitojen oppimista – Senior Data Engineer toimii mentorina Tech Academyn DevOps -tornissa ja seuraa innolla tekoälykehitystä
Brittiläinen Adrian Yorke vaikuttaa Senior Data Engineerinä Varallisuudenhoidon parissa, työskennellen teknisenä esihenkilönä heimonsa pilvisiirtymää tukevissa Data Engineering -tiimeissä. Yorke toimii myös mentorina Tech Academyn DevOps-tornissa ja rakastaa tietoteknisiin toiminnallisuuksiin perehtymistä vapaa-ajallaan. OP:lla hän arvostaa laajoja osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia.
Adrian Yorke toimii mentorina Tech Academyn DevOps-tornissa. Hän on opettanut vuosien aikana lukuisia opiskeluryhmiä, auttaen opiskelijoita ymmärtämään syvällisemmin automatisoituun ohjelmistokehitykseen, testaamiseen ja ylläpitoon liittyviä teemoja.
Keskeisenä materiaalina toimii DevOps Handbook, joka johdattaa kattavasti DevOpsin pääperiaatteiden pariin.
Aiemmin Vakuutuksen Data Capabilities -heimossa työskennellyt Yorke arvostaa OP:n tapaa kannustaa henkilöstöään löytämään keinoja jatkuvaan oppimiseen ja ammattitaidon syventämiseen. Hän ajattelee, että painopiste osaamisen kehittämisessä on enenevissä määrin yksilöillä.
– OP:lla henkilöstö on vahvasti mukana suunnittelemassa ja implementoimassa osaamisen kehittämisen metodeja. Kokemukseni perusteella ihmiset viihtyvät pitempään yrityksissä, joissa saa vaikuttaa ja olla kehittämässä työtapoja. Mahdollisuus luoda uutta organisaation sisällä palkitsee.
Jokainen päivä on oppimisen päivä
Yorke kertoo olevansa utelias sielu, jonka oppimismenetelmää voisi kuvailla ”jatkuvaksi tutkimukseksi”.
– Työskentelen ohjelmistotekniikan parissa ja perehdyn uusiin ilmiöihin oma-aloitteisesti. Teknologia muuttuu nopeasti, joten on opiskeltava pysyäkseen mukana. "Jokainen päivä on koulupäivä", kuten sanomme kotipuolessa. Otan säännöllisesti haltuun uusia teknologioita kehittääkseni työskentelytapojani. Pidän myös yksityiskohtaista kokeilujen lokia, josta on usein apua projekteissani. Adrian seuraa alansa uusia ilmiöitä myös sosiaalisessa mediassa.
– Viimeisimmässä projektissamme toteutimme esimerkiksi paikallisen Kafka-transaktiolokin, joka on osoittautunut uskomattoman hyödylliseksi. Tämä insinöörivinkki löytyi LinkedInistä – kannattaa siis seurata somea myös työssä kehittymisen mielessä.
70:20:10 mahdollistaa ammattitaidon kehittämisen
OP:lla on käytössä osaamisen kehittämisen 70:20:10-malli. Se tarkoittaa sitä, että 70% ajasta käytetään päivittäisen työn tekemiseen, 20% tiimien toiminnan parantamiseen ja loput 10% uuden oppimiseen. Yorken arjessa malli toimii erinomaisesti.
– Käytän 20% olemassa olevien sovellusten parantamiseen tai toiminnallisten järjestelmien hienosäätöön telemetriatutkimuksen perusteella. 10% on omaa oppimistani varten - kyllä, mentoritkin oppivat!
Mentorointi ruokkii menestyksekkään oppimisen kehää
Adrian kokee löytäneensä yhteisen piirteen Tech Academyn mentoreiden keskuudessa.
– Mentoreilla on niin sanottu oppimisgeeni; meillä on hyviä kokemuksia oppimisesta ja haluamme jatkuvasti kartuttaa taitojamme lisää. Henkilökohtaisesti olen oppinut kokeilemaan enemmän ja kommunikoimaan tiiviimmin sidosryhmien kanssa.
Viime aikoina Yorke on osallistunut eri teknologia-aiheisiin keskittyviin lukupiireihin. Eräässä niistä luetaan parhaillaan Joe Reis & Matt Housleyn kirjaa "Fundamentals of Data Engineering". Teemojen pureskelu yhdessä on ollut mielenkiintoista.
Adrian kokee Tech Academyn monialaisena oppimisympäristönä, jossa on helppo perehtyä uusiin aihealueisiin. Erityisen hienoa on ihmisten välinen vuorovaikutus.
– Mentorit ohjaavat kursseja viikoittaisissa ryhmätapaamisissa, jotka auttavat opiskelijoita keskustelussa ja kriittisessä ajattelussa. Jotkut kurssit perustuvat suosittuihin kirjoihin, toiset pohjaavat OP:n työskentelytapaan ja sisäisiin prosesseihin. On viikoittaisia kyselytuokioita ja toisinaan valmistuvien opiskelijoiden lopputöiden esittelytilaisuuksia.
Elämme merkittävää edistysaikaa – tekoälytyökalut hyödyttävät kaikkia
Luonnostaan utelias Yorke kertoo perehtyvänsä uusiin ilmiöihin myös vapaa-ajalla.
– Ei varmaan yllätä, että rakastan ottaa haltuun uusia tietoteknisiä taitoja. Hiljattain rakensin pääkotitietokoneeni käyttämään Linuxia Windowsin sijaan. Olen myös oppinut "Dockerisoimaan" Python-sovelluksiani paremman kehitettävyyden ja käyttöönotto-workflow:n saavuttamiseksi. Viime aikoina olen parantanut taitojani Azure Cloudin, Databricksin ja Apache Sparkin kanssa, joita kaikkia käytämme Data Engineering -ratkaisuissamme OP:lla.
Tech Academyn tulevaisuuden Adrian näkee valoisana. Hän uskoo tekoälyteknologioiden ja erityisesti suurten kielimallien näkyvän vahvasti opintotarjonnassa.
– Elämme merkittävää edistysaikaa. Kannustan kaikkia hyödyntämään uusia tekoälytoiminnallisuuksia työssään. OP:n oma sisäinen AI-chat on auttanut tiimiämme määrittelemään testitapauksia ja kirjoittamaan dokumentaatiota nopeammin. Se on helpottanut teknisten ratkaisujen löytämistä yleisiin koodausongelmiin. Sopiva kriittisyys on toki paikallaan, ovathan nykyiset AI-mallit ovat erehtyväisiä ja taipuvaisia hallusinoimaan.